Så som i himmelen

Musik:

Musik:

Handling: En internationellt framgångsrik dirigent avbryter drastiskt sin karriär och drar sig ensam tillbaka till sin barndomsby i norrland. Det dröjer inte länge förrän man ber honom komma och lyssna på den lilla spillran till kyrkokör som varje torsdag övar i församlingshemmet. Bara komma och kanske ge några goda råd. Han har svårt att säga nej och från det ögonblicket blir inget sig likt i byn. Kören utvecklas och växer. Han får vänner och fiender. Och han möter kärleken.

Regissör: Kay Pollack
Lennart Jähkel
Per Morberg
Niklas Falk

enlitenika

Även om han har gjort en film som en åttondel av hela svenska folket har sett och var nominerad till en oscar tycket jag fortfarande Kay Pollack är en mycket underskattad man, han är en av de mest intelligenta människorna i Sveriges historia. Han vet hur man gör filmer som rosar, han vet hur man tillför tusentals känslor på en och samma gång, han vet hur man ska agera i alla möjliga situationer och framför allt vet han hur människan fungerar. Bara rubriken för mig att blomstra. Scenen när Michael Nykvist springer ut barfota i snön väller känslorna över (och inte bara för dem känsliga). Jag ska inte avslöja något men slutet är ett av de finaste som du kan hitta inom film. Skådespelarna är grymma och michael nykvist är ett geni inom skådespelaryrket. Det finns ingenting att klaga på, ett fantastisk mästerverk, såsom i himmelen...

Elisabet

Kommer ut från biografen rent omtumlad; så där som hade man snurrat runt i en centrifug. En förunderlig film, som jag ibland skulle kunna ge en 1:a och på andra ställen en 5:a. Jag har lite svårt för Mikael Nyqvist, han är för mig ... mer som en en teatermänniska och ibland tycker jag att replikerna hos den unga flickan som förälskar sig i honom är rent ... fjompiga .., (och för mig är hon för ung .. men jag är väl gammaldags .. ) men så är det ju prästfrun .. och en del andra ur kören som jag tycker är rent suveräna i sina roller ! Och MUSIKEN. På det stora hela, tycker jag ändå att det känns som en massa lösa trådar som inte riktigt blir till en hel väv. Det spretar åt så många håll. Efteråt applåderade delar av publiken, något jag inte varit med om sen "Mannen på taket" på 70-talet.

Den näst bästa film jag sett. Den är vacker, känslosam och otroligt gripande. Helt underbar! Michael Nyqvist är helt fantastisk! Slutet är bland det vackraste jag sett, kunde inte hålla tårarna tillbaka. Ett solklart mästerverk!

Nikita

Tycker att denna film känns ganska klichéfylld och sentimental, och Kay Pollak har uppenbarligen lånat ganska friskt från andra filmer.

swing

MÄSTERLIG, finns inte mycket mer att säga.
Jo ... djävlar vad bra!

/susanne

IWantItThatWay

En jättefin och rörande film som även bjuder på en hel del skratt. Starka karaktärer, suveräna skådespelare och mycket imponerande sånginsatser av Helen Sjöblom. Vill se den igen!!

bananasplit_96

Den här filmen kommer jag inte att glömma i första taget! Jag håller med en annan recensent om att man är omtumlad när man har sett klart filmen. Vissa delar är rätt hemska, men för det mesta känner man sig glad och varm i hjärtat när man ser hur körsångarna kämpar för sin kör, och hur de gör framsteg. Filmen genomsyras av en hoppfull stämning. Som körsångare var det även lite extra roligt för mig att se en film som handlar om just körsång. Och Helen Sjöholm. vilken röst! Gabriellas sång är numera en av mina favoritlåtar. Denna film kommer med all säkerhet att bli en klassiker!

Underbar musik och ett gäng skickliga skådisar! Han som spelar den cp-skadade pojken är otroligt duktig och gör sin roll briljant.

TordSand

En helt fantastisk film, där Kay Pollak har lyckats fånga det alla bästa ur varje skådepelare och scener.
Gripande, kärleksfull och engagerande film som inte lämnade någon oberörd då vi såg den.
En av de klart bästa Svenska filmer som gjorts!

Tack för att du finns Kay, med alla dina kloka ord på föreläsningar och kurser du håller landet runt.

Hälsar
Tord c",)
Social media advisor
www.facebook.com/tord.sand

spanberg

Det är lungt en av de djupaste filmerna jag någonsin sett.

Biopremiär: 2004-09-03

Så ock på Jorden (2015)