Enemy of the State

Handling: Robert Dean är en ung framgångsrik advokat. Av misstag får han tag på bevismaterial om ett brutalt mord på en högt uppsatt politiker. När det visar sig att det är självaste staten och dess hemliga övervakningsbyrå NSA som ligger bakom dådet, inser Robert att han och hans familj befinner sig i livsfara.

År: 1998
Gabriel Byrne
Seth Green
Jack Black

Elisabet

Synnerligen fartig film där det knappt är viloläge en enda minut .., hela tiden händer nånting, knappt man hinner ut i köket och hämta mera kaffe ! Listig intrig .,. men jag tycker inte att skådespelarna stämde med rollerna .., dom unga datakillarna som hela tiden följde W.S med kameror, nä, det blev klichéer av amerikanska datanördar med glasögon .., och skulle WS fru, som hade ett toppjobb, vara så fjompig, nä, det tror jag inte på.
Gene Hackman är dock alltid Gene Hackman, dvs, jättebra ! Ändå en film man kan se; rätt underhållande ändå.

Denna film var mycket bra tycker jag. Will Smith gjorde en bra tolkning av sin rolll. Han var övertygande.

grymt bra film som känns väldigt aktuell.kan det gå så här illa?ja det kan det säkert

stark fyra

Regndroppe

En mycket bra film! Den får en att känna hur det skulle vara att bli filmad hela tiden. Grejen med filmen är att den inte ärlite kuslig p.g.a. att folk dör utan att de ser precis vad man gör.

Den får nog de flesta att vara emot FRALagen

Will Smith spelar superbra!

Cammie

Riktigt vidrig film. Känslan av att vara helt utlämnad till maktmissbrukare som dessutom har lagen på sin sida är hemsk. Bra spel av alla inblandade i högaktuell film. Kan någon få FRA-lagens supporter att se den?

En spännande och nervkittlande film. Den var faktiskt bättre än jag väntat mig. Gene Hackman är lysande.

PiktorPucci

Lite halvjobbig kamera på vissa ställen, men annars en väligt bra film =)

En klar 4 både som film & i sin egen genre.

Taglines: It's not paranoia if they're really after you. / In God we trust. The rest we monitor. / The only privacy left is inside of your head / Es ist kein Verfolgungswahn - Sie sind wirklich hinter dir her (It's no persecution complex - They're really after you.).

Grymt cool action-thriller som aldrig tappar farten. Perfekt samspel mellan de båda kontrahenterna Hackman och Smith, där Smith står för den lite mer avslappnade och humorfulla delen. Voight är också bra som ledaren för NSA.

Trivia: The film's technical advisor, Larry Cox, is a former National Security Agency official. / Gene Hackman turned down the film several times, but was ultimately convinced to sign on after a phone call by director Tony Scott. Will Smith later signed on at a relative post-Independence Day (1996) bargain price because he wanted to work with Hackman. / Tom Cruise was originally signed on to star in this film, but had to turn it down because he was still filming Eyes Wide Shut (1999). / Mel Gibson was also considered for the role of Robert Clayton Dean (Smith's role).