Flugornas herre

Handling: "Ondskan finns inom alla människor, hur mycket vi än försöker dölja det". Orden är William Goldings, som med romanen Flugornas herre visade att vem som helst kan förvandlas till en samvetslös mördare – under trycket av yttre omständigheter. Till och med den mest väluppfostrade skolgossen.

Ett flygplan med internatelever störtar vid en öde ö i Stilla havet. Fyrtio barn överlever. Inga vuxna. Samtidigt som skoluniformerna åker av, vittrar alla inlärda demokratiska värderingar och de mest primitiva, egoistiska egenskaperna tar över. De starkaste och minst samvetsömma tar befälet. Nu råder djungelns egen lag. Döda eller dödas. Civilisationen rämnar och diktaturen utropas. Under inflytande av fruktan skapas en religion i grymhetens tjänst och en ny Gud tillbes –"Flugornas herre" - Satan själv.

År: 1963
Jonathan Heaps
Burnes Hollyman
Andrew Horne

crazybaby

En gripande film. Det är lätt att ta sidor, när pojkarna delas upp i grupper - de som vill slåss mot de andra och tar till taskkiga metoder för att överleva, och de som vill samarbeta. Jag grät nör jag såg den här filmen.

Det räcker med att se den en gång. Faktiskt. Det är en såpass maffig och stor film att det blir för mkt att se den flera gånger i streck, som man kan göra med många andra filmer.

Det blir nog en stark 3:a för den här filmen. På vissa ställen var ljudet ganska dåligt och tillgjort. Det känns som att karaktärerna växlar mellan vänner och ovänner hela tiden, vilket gör handlingen lite förvirrande. Men som helhet var detta bra underhållning.

Bättre än nyinspelningen. Den kändes mera välgjord och mindre sentimental. Man blev även engagerad av intrigen.

greenmango

hur otroligt läskigt är det att man kan förvandlas till en helt annan person, att göra allt föratt överleva.
otäck och bra. se den! du kanske ångrar dig om du inte tål att se lite bråk. Då kan man lika gärna se aristocats eller nån tecknad film istället!!

anden

Nja halvbra lite seg ibland men okej.

crazybaby

Oskar_90

Jag hade ganska höga förväntningar på den här, så jag blev ganska besviken. Men det är ändå en väldigt bra film, men för mig kändes det ganska orealistiskt.

Torg

För att vara en klassiker/kult så trodde jag den skulle vara bättre än en 3:a, men bra var den.

Filmen är svartvit

Flugornas herre (1990)