Ole dole doff

Handling: Sören Mårtensson är lärare på mellanstadiet. Klassrummet är fullt med halvvuxna barn som för ett oupphörligt krig. Arbetet är en plåga för honom och på nätterna drömmer han mardrömmar. Han är medveten om att varje lektion är en maktkamp där han är dömd att förlora eftersom han inte tror på auktoritära principer i undervisningen. Filmen inleds med några ord av Troell.

År: 1968
Bo Malmqvist
Georg Oddner
Per Sjöstrand

Miss Ljung

Barnens skånska är helt underbar! Så det så. Och till själva filmen: Riktigt hemsk att kolla på ibland; slutscenen gav mig nästan panik. Annars påminner den väldigt mycket om Troells övriga filmer dvs. intressant historia, mycket bra skådespel och ALLDELES för lång. En svag trea blir betyget.

Robert_Eriksson

En intressant film av den mycket duktige regissören Jan Troell. Per Oscarsson gör en väldigt bra insats i huvudrollen. Stark trea!

En okej film, men känns dock lite långtråkig emellanåt. Lärarnas motsvarighet till "Hets". Hade filmen inte varit svart-vit och om barnen inte hade pratat sådan obegriplig skånska så kanske jag skulle gett den en svag trea, nu får det räcka med en stark tvåa.

Per Oscarsson är riktigt bra här och höjer hela filmen med sin närvaro.

Filmen är svartvit