Dreamers

2,5

Handling: Det är 1968 och studenter över hela världen revolterar kraftfullt. Tidsepoken präglas av politisk medvetenhet, fritt sex, droger, psykadelisk musik och experimentell film.

I denna tidsanda kommer Matthew, en amerikansk ung man, till Paris för att studera. Efter en kort bekantskap med sina nya vänner, det franska syskonparet Theo och Isabelle flyttar Matthew in i syskonparets överklassvåning. Där lever de som i en egen drömvärld, avskilda från det som händer utanför. De ägnar dagarna åt sällskapsspel, diskussioner kring olika filmer och åt att upptäcka den fria kärleken.

År: 2003
Valentin Merlet
Lola Peploe
Ingy Fillion

Sallee

Förstår inte riktigt poängen med denna film, finns direkt ingen handling i filmen, pluset går väl till skådespelarna som lyckas bygga upp filmen till en 2:a i betyg.

Äklig film! fins ingen som är så äklig men bra skådespelare!

kalles

Troligtvis bara intressant om man är grymt fascinerad av antingen fransk 60-tals historia eller filmhistoria..

Den psykosexuella biten känns rätt tafatt, och det medvetna rebellupproret är sällan engagerande, då det känns alldeles för bohemiskt, och jag bryr inte ett satans dugg om varken kommunism-fasoner eller huvudkaraktärerna..

Det stora pluset ligger väl i lite schyssta kamera-moves och intressanta filmåterblickar..

HErr Arne

Ett utmärkt uppslag som bara förvaltas bitvis. Men visst finns det snygga övergångar till klipp från klassiska filmer. Bertolucci kan sin filmhistoria.
Det största problemet är att filmens huvudpersoner inte engagerar.

die_hard

buu va läskigt då eller jo då

Cruel_Intentions

Bra men ganska sjuk film.. se värd iaf

Xenomorph

Inget för mig. Jag greps inte alls av historien eller tyckte karaktärerna var intressanta.

Filmen är både i färg och svartvit