Kagemusha - spökgeneralen

Krig:

Krig:

Handling: Shingen är en mäktig krigsherre vars rykte är lika legendariskt som sin krigsfanas motto "Snabb som vinden, tyst som skogen, otyglad som elden, orubblig som bergen". När han sårats i strid och ligger för döden beordrar han sin klan att ersätta honom med en dubbelgångare för att hans död skall hållas hemlig och hindra fienderna att anfalla. Den utvalde kallas Kagemusha, skuggans krigare.

År: 1980

Koji Shimizu
Noburo Shimizu
Sen Yamamoto
Shuhei Sugimori

Kagemusha - spökgeneralen hör som sagt inte till Kurosawas bästa filmer, men är ändå helt okej.

En - 3 får den efter rätt noggrant övervägande.

Tagline: -

Visst, Kurosawa i all ära, men detta räcker inte hela vägen. Det är rätt ofta för segt - filmen skulle iaf kunna vara 15 min kortare. Dessutom retar jag mig på att general Shingens son handlar ologiskt vid ett viktigt tillfälle (ni som sett vet var, det är rätt tydligt). Han vet ju om att... Hur som helst kunde också scenografin, miljöerna och naturscenerierna vara bättre i ett annars så ambitiöst drama som iaf jag trodde planerades bli en storfilm m stort s. Men det hade väl m pengarna att göra, kanske!?

Bra skådespel generellt, men den sista saken att kritisera/ifrågasätta är det sätt samurajerna pratar på i filmen (och andra liknande) - var man verkligen tvungen att prata så ansträngt och gutturalt? Hade det med status, respekt, prestige eller makt att göra? Maffigt kostymdrama m många färger --> rekvisitörerna har ju definitivt jobbat häcken av sig vid produktionen av denna film.

Trivia: When Toho Studios couldn't fulfill the budget demands of the film, American film directors George Lucas and Francis Ford Coppola helped Akira Kurosawa by convincing 20th Century-Fox (still riding high after the success of Lucas' Star Wars (1977)) to fund the remaining portion of the budget in exchange for "Kagemusha"'s international distribution rights. / Much of the film recounts actual historical events, including Shingen's death and the two-year secret, and the climactic Battle of Nagashino in 1575. Those scenes are also modeled closely on detailed accounts of the battle.

Inte hans bästa, men tycker ändå att Kurosawa är som bäst och hemma i samurai genren. Storslaget med vackra och slående bilder med en tanke bakom allt. En svag fyra.

Storslaget som alltid när det gäller Kurosawa. Dock långt ifrån hans bästa.

mice_lord

Inte direkt någon toppfilm. Trodde att den skulle vara bättre pga. Kurosawa's regi etc. men så var inte fallet. Trodde att det skulle vara mycket mer "filmad" action á la "De sju samurajerna". Det var för det mesta dialog i filmen.
Ett stort plus är miljöerna och de riktigt bra kostymerna. (jag förstår varför filmen vann i Bästa kostymdesign på BAFTA-galan 1981).

Xenomorph

Inget mästerverk, men väldigt bra. Påminner mycket om Kurosawas Ran som kom fem år senare. Detta är uppvärmningen till den filmen.