Vägvisaren

3,9

Handling: En rysk kartläggare av den sibiriska vildmarken blir vän med en enstörig mongolisk jägare.

År: 1975
Regissör: Akira Kurosawa
Originaltitel: Dersu Uzala
Alternativ titel:El Cazador (Spanien)
Alternativ titel:Derusu Uzara (Japan)
Ursprungsland: Sovjetunionen, Japan
Maksim Munzuk
Yuri Solomin
Svetlana Danilchenko
Dmitri Korshikov
Suimenkul Chokmorov
Vladimir Kremena
Aleksandr Pyatkov

Kurosawa i toppform. Som vanligt är fotot helt bedårande, miljö bilderna är sanslöst vackra. Det sedvanliga i Kurosawas filmer är att han alltid har starkt budskap, Vägvisaren är absolut inget undantag. Dersu är en underbar karaktär som ganska lätt gå att dra många parareller till. Munzuk och Solomins personkemi ger filmen en väldigt speciell och stark vänskapskänsla. Första delen förtjänar en femma. 4+

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Läs Carlstroms recension för att bra förstå hur jag känner för filmen i första hand!
Precis som Carlstrom säger är det del ett som får mej att ge slutbetyget en femma istället för en fyra. Men precis som också Xenomorph säger är det fantastiskt att filmen egentligen inte har nån handling, men fascinerar ändå (!).
Filmen ligger och pendlar upp och ner i nedre botten på IMDb Top 250, tyvärr. Denna förtjänar faktiskt en plats där. En något annorlunda filmkonst, men just därför kanske. Vann bl a 1976 års Oscar för "Best Foreign Language Film".
Fint foto, fin scenografi och fint skådespel - trovärdigt för ändamålet, åtminstone av de viktigaste personerna som driver filmen framåt, jägaren Derzu och kapten Arseniev. Kanske inte direkt mycket svåra roller, men det är en konst av regissören Kurosawa att förmedla denna sannbaserade historia från bok till film med rätt känsla.
Ja, denna film hamnar i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om. Det finns aldrig en tråkig minut i filmen. En hyllning och kärleksförklaring till naturen.
PS. Ett måste är att se det relativt korta extramaterialet!

Trivia: -

Citat: Derzu Usala frågar "Why man live in box?"

Ett som vanligt när det gäller Kurosawa, imponerande hantverk, som har fantastiska naturbilder och väldigt bra skådespeleri. Dersu var en väldigt speciell karaktär.

Vackra miljöer såklart, men annars så finner jag filmen oengagerande och tråkig. Jag saknar både tanke och känsla i min upplevelse så jag har väldigt svårt att se varför den här filmen är såpass populär bland cineaster. Mest av allt är fotot överskattat, vilket enbart är en fråga om motiv och kamra på stativ. Det kan vem som helst göra i dessa vackra miljöer.

Xenomorph

Kurosawa åkte till Ryssland och gjorde detta mästerverket. Mycket vacker och stämningsfull. Trots dess längd och bristen på action kändes det aldrig tråkigt.

En riktigt snygg film om vänskap och äventyr. Vägvisaren (Dersu) är bitvis lite småkaxig, men ändå ganska charmig. Väldigt speciell känsla igenom hela filmen. Slutet är väntat och något ironiskt.