Kristi sista frestelse

Handling: Martin Scorsese ställde till med ordentligt rabalder när han filmade den grekiske författaren Kazantzakis funderingar över Kristusgestalten. Kristna fundamentalister skrek på bojkott utan att ens ha sett filmen. Det borde de nog gjort för Scorsese är nämligen inte alls ute för att häda. tvärtom vill han presentera kristenhetens nyckelperson för dagens människor.

År: 1988
Paul Herman
John Lurie
Leo Burmester

Xenomorph

Enorm Jesus-skildring där Jesus framstår mer som en människa än en Gud. Den följer inte evangelierna utan en roman och det är jag glad för då evangelierna är så förskönande.

Utmärkta skådespelarprestationer, framför allt av två av mina favoritskådespelare - Harvey Keitel och Willem Dafoe.

Helt klart den bästa filmen om Jesus jag sett.

Bra och intressant film om gestalten Jesus. Skådespeleriet var i toppklass. Filmens första 45 minuter var väl lite tråkiga, men den bättrade på sig senare. En stark trea i betyg.

Nej, ingen vidare film. Dåligt att den inte gick efter evangelierna. Riktigt långtråkig ibland. Men visst var den ändå ganska intressant. Vill man se en riktigt bra film om Jesus, se "The passion of the Christ". En svag trea.

Robert_Eriksson

Hade höga förväntningar på den här filmen, men blev ganska besviken. Att den inte följer evangelierna tycker jag gör den mycket mindre intressant än om den gjort det. Dessutom har Jesus en alldeles för svag personlighet och framställs som väldigt förvirrad och tvivlande. I verkligheten tror jag inte alls att han var på det här viset. Jag ger filmen en trea, mest för att jag tycker att sånt här är intressant, inte för att den är särskilt välgjord.

Xenomorph

Helt klart den bästa filmen om Jesus jag sett.