Solaris

3,6

Handling: Psykologen Kris Kelvin har sänts till forskningsstationen ovanför Solarisplanetens yta, sedan man på jorden mottagit obegripliga budskap från de två vetenskapsmän som fortsatt arbetet efter chefens, doktor Gibarians, självmord. Kelvin får höra talas om "besök" av främmande varelser som fått vetenskapsmännen att tvivla på sina sinnen. En morgon finner Kris sin sedan tio år döda hustru bredvid sig i sängen - till synes levande.

Baserad på Stanislav Lems klassiska bästsäljare med samma namn.

År: 1972
Nikolai Grinko
Anatoli Solonitsyn
Jüri Järvet
Vladislav Dvorzhetsky

En klar 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Hela tiden från och till hoppar filmen in i och ut ur IMDb Top 250.
Och jag kan förstå de som anser filmen som ett mästerverk. Och detta original är bra mycket bättre än amerikanska nyinspelningen med George Clooney.

Filmen var över förväntan, riktigt snygg och tankvärd!
Hade sen inte förväntat mig att faktiskt bli en aning känslomässigt påverkad av filmen, trodde den skulle vara lite väl grå, långsam och filosofisk för det.
Början var dock lite väl långsam och sval i min mening.

Bra film med ett väluttänkt djup och en hel del charm i form av bl.a. snyggt foto, men jag föll inte riktigt för filmen fullt ut, även om jag tycker att den är bra. Stark trea/svag fyra...

Rymdis

Lite väl många scener av typen "konstnärligt fulländad femtonminuters stillbild", men manuset och handlingen i stort gör den ändå sevärd.

Filmen är både i färg och svartvit

Solaris (2002)