Solaris

Handling: Chris Kelvin är en psykolog som kontaktas av en vän på en rymdfärja. De kretsar runt planeten Solaris och behöver hjälp för märkliga saker händer på farkosten. När Chris kommer dit saknas det vissa besättningsmän och en del är sjuka. När han stöter på sina döda fru på rymdskeppet inser han att något konstigt håller på att hända.

Efter den klassiska romanen med samma namn av Stanislav Lem.

År: 2002
Michael Ensign
Elpidia Carrillo
Kent Faulcon
Lauren Cohn

Det är precis sånt här jag gillar. När ingenting är vad det ser ut att vara och man kan spendera timmar efteråt med att analysera vad som egentligen hände. Mästerligt utförd med fina skådespelarprestationer. På ytan kan det uppfattas som om att det inte händer så mycket, men det finns nog inget som är mer fel. Här finns ett djup de flesta filmer av idag saknar.

Inget jag rekommenderar till vanliga Svenssons som bara blir nöjda med det som finns på videobutikens topplista. Men för er andra som orkar engagera er i annorlunda skildringar av livet och döden finns det knappt något jag rekommenderar mer. Njuter ni sedan av när bild och ljud klaffar häpnadsväckande perfekt så måste ni bara se Solaris. Var dock beredda på att inte fatta någonting.

Björn

En rätt tråkig film med en riktigt skum handling. Den handlar om en psykolog som får i uppdrag att undersöka ett antal mystiska händelser på en rymdstation. När han väl kommer dit så träffar han plötsligt sin sedan länge döda fru och blir genast väldigt kluven över vad han ska tro för något. Filmen är ganska "hoppig" i handlingen och det händer egentligen inte så jättemycket.

Det här är en film av Steven Soderbergh med en märklig drömkänsla rakt igenom, vilken är skapad genialiskt. Annars är historien väldigt seg och ibland blir man nästan otålig för man vill att något ska hända. I övrigt bra skådespelarinsatser av de fem som är med. Filmen är för sömnig i mitt tycke, men har en viss filosofisk poäng. Får en svag trea i betyg.

Bilbo_one

Den var überdålig. Kunde inte ha varit sämre. Ja vad mer kan man säga än att den inte borde ses av någon. Svag 1:a

Mattias15

En film som kan vara seg men det var den inte för mig, många sådana ögonblick i filmen tycker jag är fantastiskt bra gjorda och jag njöt av dem. Skådespeleriet kan nog intte bli bättre till den här filmen. Själva budskapet och meningen med filmen är oklar man får skaffa sig en egn uppfattning, känns som man behöver se denna film ett par gånger för att få riktigt klämm på den. klart en film man kan stolt ha i hyllan.

"En otroligt vacker film som lämnade mig med en knut i magen"
Jag kan börja med att säga att detta antagligen är DEN vackraste filmen jag någonsin sett, i foto och musik har Solaris verkligen kommit rätt och det är fantastiskt bra. Jag fångades direkt av den "grubblande" musiken som bara spelar på utan att egentligen komma någonstans, som att den är i ett vackert "ingenmansland". Dessutom är de vackra bilderna och de snabba klippen av Soderbergh grymt snyggt gjorda. Annars är Solaris en väldigt seg film som det inte händer mycket, man förväntas veta vad det handlar om. Därför tror jag det är en bra idé att läsa boken innan. Men det brydde jag mig inte så mycket om, för detta var en film jag njöt av och jag förväntade mig inte mycket "verklighet", för om man vill se en film som håller sig inom realismens ramar, så har man kommit fel. Skådespelarnas prestation var av hög kaliber, särskilt Jeremy Davis som verkligen övertygade mig. Detta är ett mästerverk i bild och ljud, om ni låter den vara det så kommer ni att älska den. Det gjorde jag, för den lämnade en knut i magen, och det kan bara betyda en sak.
Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4
Det blir en svag femma till Solaris, som helt klart är MIN typ av film, och jag rekommenderar den av hela mitt hjärta, njut..

ToxicAvenger

Surrealistiskt, magiskt, hypnotiserande och förvirrande.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5

ronnbackmeisterJR

Förstår filmpunktens aningen förvirrade agerande rörande handlingen på denna film. Vad är syftet?? Trots att man "bara" hyrade den så hör det till de sämsta investeringarna man gjort.

Nördi

Gud så tråkig.. Somnade snabbt och tvingade mig själv se om den nästa dag. Vilket misstag! Riktigt riktigt tråkig då man nästan vill stämma han som gjort filmen.

Solaris (1972)