Daredevil

2,3

Handling: I hans värld är det alltid natt - men mörkret är fullt av ljud och dofter, smaker och känslor som de flesta av oss inte kan uppfatta. För även om advokaten Matt Murdock är blind så fungerar hans övriga sinnen med övermänsklig tydlighet. På dagen representerar Murdock de förtryckta. På natten är han Daredevil, en maskerad hämnare som vandrar på gatorna i en skoningslös jakt efter rättvisa.

År: 2003
Regissör: Mark Steven Johnson
Originaltitel: Daredevil
Längd: 01:43, 02:13 (Directors Cut)
Ben Affleck
Derrick O'Connor
Paul Ben-Victor
Stan Lee

Royban

Daredevil råkar vara en av mina favoriter av Marvel-serierna. Mörk och "realistisk" (så realistiskt det kan bli när man klär sig i röd spandex och hoppar över hustak med sin radar-syn), så jag hade höga förhoppningar för den här filmatiseringen.
Tyvärr blir detta rätt dåligt. Storyn känns som om den har för bråttom att berättas, vilket är lite lustigt med tanke på hur lite av den som verkar ha blivit kvar efter klippning (director's cut versionen skall tydligen vara mycket bättre). Hela historien blir en osammanhängande röra, där effekterna håller låg klass, och för mycket tyngdpunkt läggs vid andra karaktärer än Daredevil själv (det verkade mer som en "Daredevil och Elektra" film).
Etc.
Det håller helt enkelt inte samman...
Colin Farrell är dock väldigt underhållande som en av Daredevils största fiender, Bullseye.

underskattad men ändå dåligt..tittar man på bio versionen så får den etta utan tvekan men om man tittat på D.C versionen får man en helt ny story och det e bättre och det e den så får en svag tvåa

ledge

Det är fascinerande att beskåda den uppsjö av superhjältefilmer som har florerat de senaste årtiondet. Flera har hållit riktigt hög kvalité, men givetvis kan inte allt vara bra. Daredevil håller tyvärr inte måttet.

Detta är synd för Daredevil var en av de mest givande och genomtänkta serierna som fanns i genren superhjältar. Framför allt under den period då Frank Miller tog denne hjälte under sina vingar. Då blev Daredevil en komplex och mörk serie som verkligen tilltalade mig.

Tyvärr har producenterna och regissören helt förbisett djupet och komplexiteten i Daredevil och istället försökt skapa en snygg och effetkfull film. Allt för att tillfredställa en påtänkt nollställd publik. Filmen är trogen serien rent visuellt och inehållsmässigt. Om man har följt serien med åren känner man igen sig i flera scener, men tyvärr når filmen inte det djup som karaktären/karaktärerna förtjänar.

Ben Affleck som Daredevil - fel, Michael Clarke Duncane som King Pin - ännu mer fel, Jennifer Gardner som Elektra - på gränser till rent helgerån. Den ende som går hem med hedern i behåll i denna rulle är Colin Farell som gör ett utmärkt porträtt av psykopaten Bullseye.

Nej, se inte denna film. Investera istället i serierna som är riktigt bra. Jag ser denna version som ett hån mot min barndom då seiehjältar fortfarande betydde någonting. Bojkotta de producenter som försöker idiotförklara sin publik genom att påstå att ytan är viktigare än innehållet.

movie-king

bra film men för barnslig..
hoppas det blir en uppföjare

bra film med superhjältar

En bra film med bra skådespelare..

Dan banan

Min synvinkel har tursamt nog varit mer uppmuntrande en gång i tiden. Men när jag tar mig en titt på Daredevil idag så är jag inte lika lättflörtad.
Det första att nämna blir väll effekterna, som har en väldigt viktig roll i filmen. Orealistiskt på orealistiskt imponerar inte på männiksor längre, det hör hämma på tidigt 90-tal.
Konceptet och handlingen har utnyttjats förr, då främst av hjälte/hjältinna filmer.
En inte alltför behaglig actionrulle.

Jag fattar mig kort.
Rakblads-tunt och förutsägbart utan några guldkorn på prestationslistan över skådisar. Daredevil är lättförtjänta pengar för sånna som Michael C.Duncan.
En tvåa kunde fått "äran" att bära filmen, men nej.
Jag är vass mot den här sortens underhållning på vita duken.

Jag bänkade mig framför Daredevil med halvlåga förväntningar. Det skulle dock bli spännande att se om Daredevil skulle lyckas nå upp till samma nivå som filmerna om Spider-Man och X-Men, eller om den istället skulle sälla sig till den usla Hellboy (2004). Så här i efterhand kan jag säga att det senare var fallet. Ben Affleck förlorade jag hoppet om för länge sedan, och Jennifer Garner har aldrig varit särskilt bra enligt mig. Båda lyckas göra usla prestationer, soundtracket är katastrofalt och dialogen sisådär. Lägger man till jobbiga och överdrivna kameravinklar, plottrig intrig, en förvirrande berättarteknik och ett plågsamt töntigt "slagsmål" mellan Affleck och Garner är betyget givet. Colin Farrell är som vanligt bra som Bullseye även om hans talang är bortkastad på en sådan skräproll. Med svart mössa på är han nästan lika het som vanligt, men utan den är han riktigt läskig. Jag uppskattade dock att Elektra, till skillnad från Spider-Mans fjompiga Mary-Jane, gestaltades som en häftig tjej som dessutom även kan slåss. Tittar man sedan på Spider-Man (2002) kan man dra en rad paralleller mellan filmerna. De är ofta nästan skandalöst lika.
"Hey! That light ... in the tunnel. That's not heaven. That's the C - train!"