Super Size Me

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: Dokumentärfilmaren Morgan Spurlock gör sig själv till försöksperson i en dokumentär om den kommersiella matindustrin. Han lever därför på snabbmat från McDonald's tre gånger om dagen i en hel månad. Spurlock ska försöka bevisa de fysiska och mentala effekterna av att konsumera snabbmat. Medan han gör det tar han sig även en titt på den amerikanska matkulturen genom skolorna. företagen, och politiken som den ses av vanligt folk och hälsoförespråkare.

Regissör: Morgan Spurlock
Originaltitel: Super Size Me
Ingår i tema: Mat/Restauranger

Morgan Spurlock

kaj08

Intressant, allvarlig men samtidigt en film som är småkomisk. Tänkvärd film som borde få en och annan människa att tänka till över sin livs-stil. För trots allt negativt om McDonalds och Pepsi i filmen, så är det ju precis som slutklämmen i filmen säger. Det är vi konsumenter som kan ändra på det och sluta äta för mycket skitmat.

Ganska intressant faktiskt. Småroligt experiment som många nog undrar över men inte vågar testa (såklart).

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En smårolig men framförallt intressant film. VIKTIG i debatten!! Den fick iaf mej att för första gången på allvar börja tänka över mina kostvanor, och detta TROTS att jag tränar ganska mycket - det vill säga den skrämde mej!
Lite intressant är det hur det skulle ha gått för Morgan under 1 månad, dvs samma tidsperiod, om han inte alls skulle ha ätit Supersize-storlekarna på menyerna, utan bara "vanliga" svenska storlekar...!(?)
Skulle lätt kunna hamna i samlingen. Synd att han inte gjort fler lika uppmärksammade dokumentärfilmer.

bananasplit_96

Denna film innehåller kanske inte så mycket skratt, men det är ju inte meningen heller! Det är modigt men samtidigt lite dumdristigt av Morgan Spurlock att våga sig på ett sådant experiment. Och det är ganska intressant att få en inblick i amerikansk snabbmatskultur. Efter att man har sett den här filmen vill man inte äta på Mc Donalds på ett bra tag!

Sweet_Jenny

Skrämmande, underhållande och fascinerande film. Mycket bra dokumentär - till och med test på vad som blir konsekvensen att mycket ätande av skräpmat. Det fick mig att äta mindre ute...

en bra och nyttig dokumentär för världen

Regndroppe

det här är den äckligaste film, jag någonsin har sett. vill aldrig se den igen...

Venschla

Troligen den bästa dokumentären jag sett.

Biopremiär: 2004-09-17