Arrival II

1,5

Handling: Tillhör du dem som tror att människan själv är det största hotet mot mänskligheten. Att det är människan som är ansvarig för miljöförstöringar och växthuseffekten. Då är du fruktansvärt naiv.

Njut istället av den tid du har kvar. Vi tillhör en av de sista generationerna av arten homo sapiens. Den mest fruktade fienden är redan här, förklädda till människor men långt mer överlägsna i fysik och mental styrka. De har användning för planeten Jorden - men inte för mänskligheten...

År: 1998

Mark Trafford
Lisa Kagan
Karen Elkin
Sophie Léger

En uppföljare på en av de mer intressanta scifi-thrillers som kommit de senaste tio åren. Tyvärr - och inte alls överraskande - så förstör denna lågbudgetuppföljare första filmen på de flesta plan. Allt från skådisar till effekter håller låg standard, även om jag stundtals kan gilla samspelet mellan Sibbett och Muldoon.

Långa transportsträckor till en småusel final gör att den inte kan bli värd mer än en tvåa. Att den inte får en etta är för att den handlar om klimathotet och drar vidare i ettans smarta grundspår. En svag spänningsgrad gör också att den blir godkänd.

mthornis

Egentligen recenserar jag bara filmer jag nyligen sett, men nu får det bli ett undantag. Trots att jag såg den här filmen för flera år sedan känner jag ändå kväljningar i halsen av att bara läsa titeln. Får väl ändå passa på att nämna att första filmen "Arrival" är tusenfalt bättre!

mthornis

Arrival, The (1996)