Alexander

2,3

Handling: Alexander den Store är en av historiens största legender. Filmen handlar om Alexanders liv, hur han under åtta år lyckades bygga upp ett enormt herradöme genom att erövra Persiska riket, Egypten och Indien och hur det sedan snart ledde fram till det ultimata förfallet då Alexander enbart var trettiotvå år.

Regissör: Oliver Stone
Jonathan Rhys Meyers
Christopher Plummer
Brian Blessed

tessan81

Den här typen av berättelse intresserar mig mycket lite och det drar givetvis i sig ner mitt betyg. Trots det tyckte jag ändå att det fanns ljusglimtar som överraskade. Det är mycket välgjort, med musik, foto, kostymer och fantastiskt storslaget. Farrell gör en riktigt bra insats som den unge Alexander. Jag kan inte tänka mig att någon annan i den yngre generationen i Hollywood hade gjort det bättre. Däremot tycker jag att Jolies insats är rakt pinsam...Trovärdigheten i att hon är Farrells mamma (1 års åldersskillnad) känns väl sådär och varför bryter hon på någon obestämbar ryska?? Jared Leto är också bra som Hephaistion.

method man

Alexander den store är en av alla personligheter i historien som passar bäst att göra film av. Rekvisita, scenografier och miljöer är väldig fina även om man ville få en bättre bild av pella i makedonien. Filmen kan ibland bli lite seg då hopkins som den åldrade ptolemaios pratar men han är ändå bra. I övrigt håller skådespeleriet förutom en mycket stark nivå och colin måste va en av de bästa yngre skådisarna. Leto, kilmer och gary streetch är strålande men det är synd att angelina joile bryter så fult. krigsscenerna är häftiga och musiken stämningsfull..filmen är mycket bättre än sitt rykte!

dumskallen

En film om Alexander den store kan ju bara bli underbar, eller hur? Det trodde i alla fall jag, jag blev tveksam när jag såg att Colin Farrel och Angelina Jolie (som mamma?!) skulle ha huvudrollerna men jag hade ändå en stark tilltro till Oliver Stone och den enorma produktion det rörde sig om.

Usch vad besviken jag blev...

Det kanske var mina förväntningar det främst var fel på, men jag hade trott att det skulle handla om hur Alexander erövrade världen. Det är liksom det han är känd för, att han erövrat hela den kända världen. Istället blir det någon slags kärlekshistoria av berättelsen om världens största härförare. Det känns inte motiverat även om Oliver Stone hållt sig till sanningen, Alexander var visserligen mycket mer än en härförare men han var också mycket mer än en bisexuell älskare...

Colin Farrel är fel fel fel i rollen som Alexander. Han har gjort många bra rolltolkningar men detta är definitivt inte en av dem. Han går genom filmen och ser endast orolig och vek ut, jag har väldigt svårt för att förlika mig med tanken på att Alexander den store var en gnällande mes. Hans uttal känns inte rätt placerat heller, kunde ingen konsulterat Mel Gibson inför den här filmen och lärt av honom hur man får alla skådespelare att tala samma dialekt (tänk Braveheart!)?

Angelina Jolie var bättre än jag trodde i rollen som Alexanders mor, med lite smink kan man få även henne att se äldre ut osv. Det känns som att hon spelar över när hon bryter så kraftigt som hon gör (något ryskt kanske?), men Alexanders mor var heller inte från Makedonien så det fyller en funktion.

Nej, betyget kan bara bli underkänt för den här smörjan. Handlingen får som sagt fel fokus när man hela tiden trummar in Alexanders kärlek till Hephaestion. Stridsscenerna som man verkligen hade höga förväntningar på är bara röriga och svåra att förstå, det känns som att Alexander bara rider i full galopp hela tiden. Anthony Hopkins insats i filmen som berättare drar ner det redan obefintliga tempot genom sitt sega berättande, han kunde med fördel ha strykts helt från rollistan och manuset.

Nej, jag hade väntat mig mycket mycket bättre...

Bilbo_one

Tråkig historia om en insestmorsa. Inget mer att säga. Dåligt

Antonlikemovies

Segaste filmen jag sett.
Också höll den den på i 3 timmar, Usch!

movie-king

långtårkig o dålig men gillade miljön så det blir en -2

guldis25

en väldigt intresant film med mycke information i

Gillar att få ett mänskligt porträtt av en så, enligt myt stor man. Men jag upplevde inte hur hans armé succesivt fick respekten för honom då han krönts. Sånt tar ju oftast tid och är mödosamt.
Det syns en del styrka i Alexanders karaktär men överlag avteckans han dock konstigt nog som rätt vek och tydligt beroende av andra.

första gången jag såg den blev jag bara uttråkad sen kollade jag den igen och tyckte att den va helt okej. Filmen är bra gjord och har en bra handling

Movie_girl

Den var ganska bra men som många säger. Hela filmen baseras på alexanders kärleksliv... Det jag inte tycker om är att angelina är hans mamma dom är ju lika gammla!!

Biopremiär: 2004-11-26