Seven

4,1

Handling: Under en rutinutryckning hittas en man som mördats medan han intagit sin måltid. Någon har skrivit ordet "Frosseri" bakom kylskåpet i lägenheten. När ytterligare ett brutalt mord uppdagas finner man på brottsplatsen ordet "Girighet" skrivet med blod. Poliserna Somerset och Mills lägger nu snabbt ihop ett och ett - och får sju!
Man har att göra med en psykopatisk seriemördare som systematiskt dödar sina offer efter De sju dödssynderna.

År: 1995

George Christy
Endre Hules
Hawthorne James

SvenskaFilmNörden

Mörkt, dystert och dunkelt. Det är så miljön i Seven ser ut. Så får man inte glömma det ihärdiga regnet heller...

Historien utspelar sig i en storstad belägen i centrala USA, i en del där brott i allmänhet och mord i synnerhet är vardagsmat. David Mills (Brad Pitt) och William Somerset (Morgan Freeman) får i den här filmen jaga en mördare med udda tillvägagångssätt. Han mördar, vad man tror, slumpvist utvalda personer enligt de sju dödssynderna.

Morgan Freeman och Brad Pitt är ett riktigt radarpar som de båda polispartnerna med uppdraget att infånga mördaren, där båda visar upp hela sitt skådespelarregister när de är från okänsliga polismaskiner till vanliga känslosamma människor. Kevin Spacey gör också en bra prestation som den bisarre mördaren John Doe.

Filmen visar upp en tråkig och sorgsen vardag, och fångar tittarens intresse med groteskt mördande och spännande detektivlösande från Pitt och Freeman. En stark fyra blir slutbedömningen.

Dan banan

Halvt legendarisk klassiker med Freeman, Brad Pitt och framförallt Kevin Spacey.
En otroligt spännande historia som farsinerar och förblir ihågkommen.
Härliga skådespelare, Spacey kan inte överskattas.
Bra effekter, snitsigt ljud och en oslagbar handling.

En originell, omtalad thriller som inte lämnar mycket kvar att önska.

lolu

Det här är riktigt riktigt bra. Skådespelarna är som födda för de här rollerna och manuset är ju helt makalöst smart och oförutsägbart. Jävligt bra film som är ett måste, verkligen. Ni anar inte hur mycket jag vill sätta en femma på den här, men ett mästerverk ska man kunna se hur många gånger som helst. Visst har jag sett den här förut, men det här är ingen film jag kan se minst en gång i veckan, typ, för då är hela smartheten borta. Och den har ganska stor del i filmen. Men herregud, man kan se den hur många gånger som helst för allt annat bra. Men ändå. Den här snuddar iaf på femman.

stilis

En väldigt välgjord, omskakande, otäck och våldsam film.

Brad Pitt gör en förbaskat bra rollprestation!

Måste ses!

Obehaglig film med bra skådespelare. Inget för den lätt skrämde.

crack_of_dawn

Thriller med klass!
Spännande ända till slutet. ...och med de skådespelarna kan det väl inte bli annat än en bra film!

Det blir en stark 3:a för denna. Den var bra, men den var ändå inget speciellt extra. Om man tänker efter så känns den som vilken Wallander eller Beck som helst. Tycker inte heller att slutet var så bra.

heroin

Ett mästerverk helt enkelt, som för tankarna till Saw.
Lysande skådespelare och oväntat slut.
Se den!

Cammie

Suggestiv thriller som börjar väldigt effektfullt, men som tappar alltmer fart i slutet som visserligen är hyfsat oväntat men odramatiskt. Filmen innehåller några scener som kan uppfattas som groteska av känsliga tittare.

Riktigt imponerande i mina ögon.
Starka skådespelsinsater och dialogerna kändes riktigt välutvecklade.

Storyn var riktigt utvecklad och spänningen fanns alltid där, fast i olika mängder.

En film som inte saknar mycket av vad som önskas, klar fyra.