Samson & Sally

3,6

Handling: Samson är en vit valunge, som blir god vän med Sally som förlorat sin mor och blir upptagen i Samsons flock. Tillsammans lär de sig överleva de faror som hotar: valfångarna, de otäcka späckhuggarna, oljeutsläppen och dumpningen av radioaktivt avfall.

År: 1984
Mathias Henrikson
Ingvar Kjellson
Ingvar Ernblad
Heinz Hopf

Det här är en underbar klassiker från när jag var liten. En val kommer ifrån sin flock och få kämpa mot späckhuggare och oljeutsläpp. Faktiskt lite kuslig för att vara en barnfilm och även när jag nu ser den 15 år senare så får jag rysningar genom kroppen. Den är ändå oerhört charmig och för mig är det nostalgi på hög nivå.

annaw

en fantastisk film! fram för intelligent barnfilm med lite djup som tar barnen på allvar

En vacker och fin film. Bra budskap.

mice_lord

En riktigt klassiker som man känner igen sen man var barn.
Mycket bra och rolig film för alla åldrar. Fint med budskapet bakom.

Inte spesielt bra teknat men den har ett budskap i allafall... en film som kanske passar dom yngre lite bättre, men jag har nog aldrig gillat den faktiskt...

Rahkonen

En mycket underhållande film. Som sagt en aning mörk och tragisk, och kanske lite för blodig för de allra minsta men den har massor av lyckad humor ändå och fin karaktärsuppbyggnad. Kunde gärna ha fått vara lite längre.

Mycket fin liten pärla som pga det tydliga miljötänkandet ofta visas för barnklasser på bio. Lite sorglig, men annars en perfekt film för barnen.

Filmen är animerad