Warriors - Krigarna

3,6

Handling: En sammandrabbning av stora mått tornar upp sig i New Yorks undre värld. De nattliga härerna uppgår till 100 000 man. De överträffar polisen till antalet - det går fem man på varje polis. I natt är de ute efter "the Warriors" (Krigarna) - ett gäng som felaktigt anklagats för mordet på ledaren för ett rivaliserande gäng. Detta samtida actionäventyr utspelar sig nattetid i den undre världen, i den subkultur av gängstrider som sträcker sig från Coney Island, till Manhattan och the Bronx. Medlemmarna i the Warriors slåss för livet, försöker överleva i storstadsdjungeln och lär sig innebörden av lojalitet.

År: 1979
David Patrick Kelly
Lynne Thigpen
Dennis Gregory
Paul Greco

Våldsam kultklassiker som idag kanske inte är lika kontroversiell som för snart trettio år sedan. Fräcka repliker, en kombination mellan löjligt och sanslöst tufft och trevligt våld gör att filmen som helet förtjänar en trea.

Mattias15

Våldsam ??
I början undrade jag egentligen vad det här var för något, alla gick runt och såg ut som Clowner. Dem såg inte ett dugg häftiga ut. Men Efter ett tag då man kommit in i filmen och miljöerna börjar man Faktiskt tycka att dem ser rätt så coola ut. Sedan så störde jag mig också på att filmen kryllar av Neandertahalare, jag som trodde dem var utdöda för länge sedan. Handlingen är inge lysande men funkar i den här typen av film. Sedan så förstår jag inte problematiken att ta sig hem igen, varför inte bara råna någon på pengar för att sedan beställa en taxi. Men men, annars så skulle ju inte någon handling finnas i huvudtaget.
Filmen är cool, främst pågrund av miljöerna, musiken och fighterna. Allt detta har man lyckas kanon med. Sedan så tycker jag skådespelarna är bra, specielt killen som spelar Swan, En bra Kille det där. En Trea.

Visst är handlingen ganska löjlig men den är lite av en kultklassiker idag. Walter Hill visar bra känsla och filmen är väldigt underhållande.

Klart bättre än mina låga förväntningar.
Men har dock ändå väldigt svårt att ta det seriöst då dom ser ut som dom gör.

Men storyn sitter solklart, svag trea.

starchild

En härlig bearbetning av ett grekiskt antikt drama. The Warriors skall ta sig hem och en katt och råttlek startar. -Warrior come out and play...

Stizse

En av mina favoriter. Såg den två gånger på den svenska premiärkvällen.

Uj uj uj uj vilken ruggigt cool b-film från sent sjuttiotal. Så otroligt töntig och samtidigt helrätt för den som vill ha gäng film med lite äkta feeling. Skådespelarinsatserna är genomgående skitdåliga, men allvarligt talat, vem fan bryr sig om sådana bagateller i detta sammanhang.

DuskBringer

Fantastiskt B:igt! Tankarna går osökt till Michael Jacksons Bad när man ser den här filmen. Helt klart blev den gamle popkungen inspirerad av den här rullen.

Warriors är en halvparodisk skildring av New Yorks undre värld under 70-talet när gängbildningar (precis som idag) var ett stort samhällsproblem. Det som tar udden ur allvaret är den bristande realismen. Det känns föga troligt att ett gatugäng skulle glida fram på rullskridskor. Eller ett de skulle klä ut sej till basebollspelare och måla indiansk krigsmålning i ansiktet.

Rolig och småtuff film. Warriors förtjänar en trea.

stene

Riktigt sköön film!aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa