I nattens mörker

Handling: En galen mördare förföljer en prostituerad kvinna som råkade bli vittne till ett mord. Hon bestämmer sig för att forska i händelsen med hjälp av mordoffrets son.

År: 1980
Amalie Collier
Mary Davenport
Bill Randolph
William Finley

De Palma är en sån där regissör som gör filmer som intresserar mig. Alla hans gamla rysare från 70- och 80-talen flirtar med Hitchcock och det har jag alltid uppskattat. Jag tycker den här är läskig och scenen på galleriet när Dickinson blir förföljd tycker jag skapar lite filmhistoria. En rysarklassiker!

Brian De Palma är duktig på att skapa spänning.
"Dressed to kill" är en bra kriminalare, som har en hel del psykologiska undertoner. Dennis Franz utmärker sig som rättfram snut.

Robert_Eriksson

Filmen är lite spännande och aningen kuslig, men det är någonting med känslan i den som jag inte riktigt tycker om. En svag trea.

Brian De Palma har skapat en ganska intressant thriller. Det enda tråkiga är att man väldigt fort inser vem som är mördaren.