En dödsdömd har rymt

Krig:

Krig:
3,9

Handling: Fontaine, som är med i franska motståndsrörelsen, blir tillfångatagen och satt i fängelse av nazisterna 1943.

Detta är den sanna historien om hur han planerade och utförde sitt flyktförsök.

År: 1956
Regissör: Robert Bresson
Originaltitel: Un condamné ā mort s'est échappé ou Le vent souffle oų il veut
Alternativ titel:A Man Escaped

Charles Le Clainche
Maurice Beerblock
Roland Monod
Jacques Ertaud

Förväntade mig kanske en lite mer spännande film, men det är hur som helst en stämningsfull och detaljrik film. Tempot är ganska långsamt, men det gör inte så mycket. Jag jämför lätt med en annan fransk fängelsefilm från tiden nämligen "Le Trou" som jag tycker är ännu bättre på alla sätt och vis. Men detta är ändå en klassiker som förtjänar högt betyg, svag fyra.

Moonlighting

Kommentarer är nästan överflödiga, för det här är helt enkelt en av de bästa filmer som gjorts. Mästerregissören och katoliken Robert Bresson skapar här oöverträffad filmpoesi som blir till en nästan religiös upplevelse. Bressons teorier och teser gällande filmkonsten och dess utförande når här ihop med hans stränga bildspråk och avskalade skådespelarstil en perfekt symbios. Vackert, spännande, upplyftande! Och ja, den bästa fängelsefilmen som någonsin gjorts för den som vill bocka av alla filmer inom genren.

C12

Trots att titeln avslöjar handlingen, så är det en makalöst spännande film, inte en nagel är hel efter att ha sett den, ännu en gång.

Bra "rymmningsfilm" som använder sig av ljud i väldigt liten utsträckning, i spänningssyfte.

Spännande och fängslande film där man får följa den franske krigsfången Fontaine och hans planer på att rymma från fängelset. Långsamt och lågmält berättartempo samt mycket detaljrikt.

Moonlighting

Raffset

Intressant med tanke på hur mycket bilden kunde ha innehållit, men hur lite man stör sig på att den inte gör det. Även grymt med hur uttycksfullt ett så uttryckslöst ansikte kan vara.

Filmen är svartvit