Uppdraget

Handling: James Clayton kanske inte är urtypen för dem som brukar rekryteras till CIA, men då han avslutar sin högskoleutbildning gör han det med ett slutbetyg som överträffar det mesta i landet. Han är precis en sådan person som Walter Burke vill se hos CIA. James betraktar CIA:s verksamhet som ett alternativ till vanligt Svenssonliv, men innan han kan bli erbjuden en fast tjänst måste han genomgå – och överleva – CIA:s hemliga träningsprogram som bland annat innebär att de nyrekryterade omformas enligt en fastställd modell. Alltmedan Burke lär James spelets regler, klättrar James stadigt upp i hierarkin och på vägen möter han – och blir förälskad i – en kvinnlig rekryt, Layla. När James börjar ifrågasätta sin egen roll och det katt och råtta-spel som hans förhållande till mentorn Burke utvecklats till, får han i uppdrag att eliminera en mullvad som tagit sig in i organisationen. Ju längre James kommer i sina efterforskningar, desto tydligare blir det hur sanna CIA:s deviser "lita inte på någon" och "ingenting är som det ser ut att vara" verkligen är...

År: 2003
Jessica Greco
Angelo Tsarouchas
Veronica Hurnick
Eugene Lipinski

En oförutsägbar thriller med en lysande Farell i huvudrollen, dessutom är det alltid trevligt att åter få se Al Pacino i en trevlig och passande roll. Detta är en smart film vars intrig är väligt intressant. Även om filmen aldrig vill komma någonstans. Filmen börjar bra, blir mer intressant, men tappar nästan allt det intressanta i slutet. Nej det kunde vara bättre. Men filmen var spännande och helt klart värd en titt, den får en svag trea.

Sevärd film som tappar lite mot slutet. Al Pacino passar bra i sin roll och det gör även de andra skådespelarna. Hade gärna sett att filmen var lite tydligare i vissa situationer.

kaj08

En ganska så intressant film som handlar om hur det skulle kunna gå till när CIA rekryterar nya agenter. Alla detaljer är väl knappast verklighetstrogna, men det funkar i den här filmen. Al Pacino och Colin Farrell gör utmärkta skådespelarinsatser, och de övriga deltagarna i filmen känns även de väldigt trovärdiga.

Själva handlingen koncentrerar sig mest på vem man kan lita på. Det är hela tiden så man inte riktigt vet vad som är sant eller falskt. Möjligtvis är själva handlingen lite tunn, men på något sätt gillar jag upplägget. De koncentrerar sig på småsaker och dialogerna mellan skådespelarna. Ett rätt smart och vågat upplägg. Betyget når ända upp till en 4-a till slut.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Trust. Betrayal. Deception. In the C.I.A. nothing is what it seems.

En mycket spännande, välgjord, oförutsägbar och smart thriller som jag tror många missade på BIO. Bra skådespel av de tre huvudpersonerna: Pacino, Farrell & Moynahan. Moynahan är en fröjd för ögat dessutom.
Hamnar direkt ner i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om.

Trivia: The "abandoned warehouse" where the final sequence in the film takes place is the same set where Chicago (2002)'s prison scenes were filmed. / There are numerous references to Kurt Vonnegut Jr., including the computer virus being named Ice-9 (from "Cat's Cradle"), Clayton reading "Slaughterhouse Five" at the coffee shop, and Clayton referring to his father's eggs as the "Breakfast of Champions". / While playing cards with the other recruits, Colin Farrell's character, Clayton, refers to his opponent, a former Miami cop, as "Sonny Crockett." Several years later Farrell would portray Sonny Crockett in Miami Vice (2006). / The scene where Colin Farrell's character tells the girl at the bar how he "just got out of jail" was Farrell's idea. He said he used it on a girl in a bar one time and that it worked, so the producers put the scene in the film.

monica82

Mycket bra film! En blandning av action, drama och spänning. Filmen griper tag i en och man kan inte kolla bort för ens ett ögonblick! Mycket fängslande film med några av mina personliga favorit skådespelare.
Den skiljer sig från de andra typiska amerikanska actionfilmerna på så vis att man kan inte ana vad som kommer att hända härnäst! Denna film måste man se!

vinterkärlek

Colin farrell är väldigt bra här fast jag tycker den inte var så spännande och slutet sänkte betyget.

die_hard

jo vars en fyra i varje fall