Aladdin

Handling: Disneys version av den klassiska sagan ur "Tusen och en natt". Den fattige tjuven Aladdin blir förälskad i Jasmine den vackra dottern till storvisiren. Med hjälp av en ande och en flygande matta försöker han vinna hennes hjärta. Storvisirens onda rådgivare står dock i vägen.

Det här är första filmen av tre i Disneys Aladdin serie.

År: 1992

Douglas Seale
Brad Kane

Copyright Walt Disney Pictures

ramlad

Disneyklassiker och en av mina absoluta favoriter. Några skämt går de minsta förbi men kan få äldre att skratta. Det är kul att upptäcka en film på nytt! Och musiken är outstanding!

crack_of_dawn

Finns det något annat ord än "klassiker"?
Detta är ett härligt äventyr för hela familjen och en av Disneys bästa filmer!

En jäkligt bra Disneyrulle med härlig musik. Vi får ge oss ut på ett väldigt spännande äventyr tillsammans med Aladdin och de andra :D

Ghigen

En av de bästa Disney-filmer som har gjorts på länge och älskar fortfarande filmens charm och undehållning!.

bananasplit_96

Jag som är väldigt intresserad av arabisk kultur och " Tusen och en natt ", var förväntansfull inför den här filmen. Och jag blev inte besviken. Den var lika bra som jag hade hoppats på! En spännande handling, roliga karaktärer och härliga sånger gör filmen till ett riktigt mästerverk. Speciellt rolig är den stora, blåa knasiga anden. Det här är definitivt en film som kan ses om och om igen!

heroin

En mycket bra Disneyfilm med storslagen musik och kuslig stämning.
Gör något nyskapande och kreativt av en urgammal saga från Mellanöstern.
Mycket sevärd.

Evenstar_92

Erkänner då att jag aldrig har sett den Engelska versionen av den här, hur hemskt det än låter, så jag dömmer efter de svenska låtarna.
Som de flesta Disney förutom lejonkungen (som fick en femma av mig) så får den här en fyra.
Barnvänlig, äventyrlig, romantisk och spännande.
Kan väl inte göra så mycket mer?
Älskar de tecknade Disney, och musiken är ett stort plus.

en av dom bästa disneyfilmerna. Underbar musik, underbar story... underbar helt igenom

Halloween_4

En av dom bästa disneyfilmerna.

goni

bra film med bra musik

Filmen är animerad

Jafars återkomst (1994)
Aladdin och rövarnas konung (1996)
Aladdin (2019)