Braindead

Handling: Äventyret börjar i djungeln. En expedition lyckas fånga en sällsynt rått-apa, vilket leder till extremt mycket omotiverat våld. Tillbaka i stan sätts apan bakom galler på zoo, men lyckas bita en skraltig, gammal kärring i armen - och det är nu det roliga börjar.

I sjuksängen genomgår hon en rask förvandling inför sonen Lionels skräckslagna ögon. Hon blir en människoätande zombie, och alla hon biter för smittan vidare. En hund förvandlas raskt till Hot Dog. Och sen ger hon sig på en präst och en sjuksyster - som sen avlar en zombiebaby. Snart är huset fullt av ruttna typer. Säkert 40-50 stycken, och alla vill de ha Lionel till middag. Jävla tur att han har gräsklipparen med sig!

År: 1992

Diana Peñalver
Elizabeth Moody
Ian Watkin

Spajk

En utav de bästa komedier jag sett, bara fantasin sätter gränser, eller?
Det är så otroligt sjukt att det blir roligt och splattereffekterna är ju så himla snyggt gjorda!
Kung fu präster? lampa+zombie hahaha, var får Jackson allt ifrån? helt sjukt bra.

jeb

Detta är antagligen en av de bästa splatterfilmer som någonsin gjorts. Och så är det ju en av Peter Jackson tidigt gjorda filmer. (ni vet han som gjort Sagan om ringen-filmerna.) Den är helt sjuk, sjukt äcklig, sjukt våldsam och ja tro det eller ej, sjukt rolig! Om du vill se vandrande tarmsystem, gräsklipparslakt o.s.v. se då den här. Det här är ju inte en skräckfilm, liknar mer en komedi. Det är nog en film som man antingen älskar eller hatar! Jag tillhör den första gruppen!

Det är svårt att ha en svaghet för 1980-talets bisarra skräckfilmer, i stil med en av favoriterna Friday the 13th, utan att fastna så smått för den vansinniga Braindead (1992), som inte är så olik 1980-talets orgier i blod och gore. Peter Jacksons hämningslösa äventyr om den mystiska råttapan som för med sig osannolika konsekvenser är egentligen ful som stryk, inte minst då vi för första gången får se det främmande djuret, men det är förmodligen det som är tanken. Ingen av oss väljer att bänka oss framför en film som Braindead med förväntningen att få se utsökt fiilmkonst - filmen blir vad vi gör den till och vad vi väntar oss att finna. De oräkneliga dödsfallen är så osmakliga som de över huvud taget kan bli, och det blir av och till för mycket även för mig. Men komiken finns ändå där - det hela är så utflippat att jag inte kan låta bli att skratta i ren och skär klentrogenhet.

Sedan kommer det knappast som någon överraskning att manuset är en katastrof. Den magra historien gör det helt klart att manuset har anpassats för att få in så mycket gore som möjligt, vare sig den är obefogad eller inte. Jag har egentligen ingen aning om vad karaktärernas motivation består av eller hur romansen mellan Lionel och Paquita blir så pass allvarlig så pass snabbt. Det finns ingen djupare insikt i händelseförloppet, vilket är rimligt för en film som är en komedi, varken mer eller mindre. För en skräckfilm är det helt klart inte - men bristen på pretentioner tilltalar mig i någon mån. Med en aura som ren och skär underhållning är detta en film som duger utmärkt för slappt degande i soffan. Men käka inte medan du ser den.

iwork4ebay

Den får 5/5 för att den är så löjligt dålig!!

Nikita

Jag såg denna film då jag var 10 eller 11 (är 27 då jag skriver detta). Jag blev ganska upprörd då, men hade förmodligen inte blivit det om jag sett den idag. Den är hur som helst mycket äcklig, och blodet i filmen var inte särskilt likt blod; det var det för tjockt för. När jag såg den, så tyckte jag att en kampscen i filmen var häftig, men nu vet jag inte.
Underkänt får den i alla fall av mej.

losdrivaren

Bästa splatter filmen som finns! Blod blod blod

Antonlikemovies

Haha sjuk film :)
Måste vara en av de blodigaste filmerna som gjorts !

En -3 som film, men en 3+ i sin egen genre & som underhållning på gränsen till -4.

Taglines: Some things won't stay down... even after they die. / There's something nasty in Lionel's cellar - His family! / You'll laugh yourself sick! / Prepare for complete mental shutdown... / The rot has set in...

Detta är en sann klassiker utan motstycke och då jag nu ca 15 år senare 200903 ser om filmen är den klart bra, och minst lika rolig, men har både ups and downs.
Visst är den lysande inom sin genre, dvs. splatter, men det ibland ologiska handlandet (manus - hallå!?) från Lionel (varför handlar han inte logiskt alls?) samt det generellt ibland lite sämre skådespeleriet gör att jag inte kan ge högre betyg än det jag ger. Men ett extra plus dock för att Jackson använt sej av mindre kända skådespelare, vilket när de är bra helt klart kryddar filmen.
Det genialiska är ju att den stundtals är riktigt, riktigt rolig, vilket väl får anses som tacksamt, skräckkomedi som detta är!
Specialeffekterna är bra för denna låga budget, men återspeglar också gränsen då 1992 då filmen kom mellan traditionella effekter (make up + one stop/motion-tekniken) och CGI-tekniken. Kanske blir det roligare för att det är den gamla tekniken just som brukas? Lite så hävdar jag att det är.
Ja, denna film hamnar för en billig slant i DVD-samlingen. Kanske är det barnsligt att se om detta för många gånger, men det både kan och vill man hur som helst. Absurt kul humor på hög nivå!

Trivia: During the lawnmower scene, movie blood was pumped at five gallons per second. 300 liters of fake blood was used in the final scene of the film. The movie is said to be the bloodiest of all time (measured in amount of film blood used during the production). / The rental in Sweden (and probably other countries as well) came with supplemental vomit bags. / Peter Jackson, is a well-known aficionado of the original 1933 version of King Kong (1933). In the beginning of Braindead, the New Zealand Zoo official is stealing the rat monkey from Skull Island. That's Jackson's nod to Skull Island's more famous resident, King Kong.

BuRNeR

hahaha bland det sjukaste jag sett. Fått min dos av splatter och blod för resten av livet.

Sjukt rolig på sina ställen.. exempelvis när han tar med sig zombiebaby till lekparken. Finns dock långa partier som känns enformiga och ointressanta. Ger den en svag 3a för dess originalitet:)

RÅTTAPA?!