Peeping Tom

Handling: Mark Lewis blev filmad under sin uppväxttid av sin pappa, som var psykolog och bland annat ville studera sonens beteende vid rädsla. Mark börjar fotografera själv men hans intresse riktar in sig på kvinnor och deras reaktioner i dödsögonblicket.

År: 1960
Shirley Anne Field
Pamela Green
Brian Wallace

kaj08

En annorlunda thriller som inleder mycket lovande. Den mystiska mannen som bär omkring på sin filmkamera sprider en kuslig känsla i filmen. Allt eftersom filmen fortgår blir det hela lite löjligt och orealistiskt, och handlingen griper tyvärr inte tag i en.

De försöker få in många synvinklar samt en förklaring till varföra den folkskygga mannen har blivit som han blivit. Konceptet fungerar inte riktigt, och ibland känns det som en äkta b-film. Den är dock 50 år gammal, och filmen har ändå en viss charm. En svag 3-a.

Lekfull, intressant och väldigt bra film. Sättet Powell leker med cinematiska effekter är oerhört inspirerande. Fotot är ballt och ljussättningen dem använder sig av skapar en mycket underlig känsla, på något sätt känner man att man kollar på film, men att det samtidigt är verkligt. Faktumet att fotot lämnade mig den känslan är nästan ironisk, eftersom det är ett stort tema i filmen. Böhm spelar för övrigt sjukt bra. En rolig detalj i filmen är relationen mellan regissören och sin huvudskådespelerska på filminspelnigen. Ibland tycker jag inte "comic relifes" fungerar i thrillers men i "Peeping Tom" känns den nästan nödvändig, det behövs något lite mer lätt i allt det mörka som filmen bär. Bör absolut ses, både intressant filmtekniskt och en bra, eggande film.

ToxicAvenger

Stelt och krystat. Värdelöst.

En helt underbart bra thriller. Stämningen och fotot genom hela filmen är lysande. Karl Heinz Böhm övertygar totalt som den psykopatiska fotografen och Maxine Audley är helt lysande som Helens blinda mamma.

En intressant thriller om en sjuk man som är besatt av att filma allt som han ser. Innan man började titta på filmen så ville man hela tiden veta varför han var som han var och varför han gjorde som han gjorde, och svar fick man ju. De okända skådisarna gör fina insatser.

manne747

Känns kanske lite overkligt ibland och skådespelarna är inte lysande me filmen får ändå klart godkänt och skulle nästan lika gärna kunna vara gjord av självaste Hitchcook.

Nefern

Jag förstår inte att denna film inte är mer välkänd än den är, jag tycker att den håller nästan samma klass som Psycho! Vissa saker kan ju vara ganska tveksamma, tillexempel skådisinsatserna är ju ibland rätt dåliga. Men riktigt snyggt och annorlunda filmat, häftig handling och jag älskar verkligen schwungen i slutet av filmen (Do you know what the most frightening thing in the world is? -It's fear.) Se den och njut av en av filmhistoriens pärlor :)