Bad Taste

Handling: Den lilla kusthålan i Nya Zeeland är lugnare än vanligt. Alla ortsbor har plötsligt försvunnit. Det kan inte vara så att de blivit styckade i små, små bitar...? Jo, faktiskt! Ett gäng utomjordingar har nämligen dykt upp i staden, med uppdrag att fånga in befolkningen och göra köttfärs av dem. Bokstavligt alltså! Sen ska köttet säljas till en intergalaktisk hamburgerkedja.

Men tack och lov är Alien Investigation of Defence Service (AIDS) rymdkräken på spåren - utrustade med revolvrar, machete och motorsåg och en snillrik plan: Banka skiten ur asen!

År: 1987

Craig Smith
Mike Minett
Peter Jackson
Peter Vere-Jones

Jacksons bästa! Här bjuds det på allt en splatter ska innehålla, bra mycket med blod, spyor och avhuggna lemmar. Skådisarna är som vanligt ganska dåliga, och kamerorna är rakt upp i nyllet på dem för att ge en extra effekt(det ser mest fult ut, som det ska vara). Filmen är ju ganska påkostad jämfört med vanliga splatterfilmer, och här används trevliga alien-kostymer och en bra plats för filmen att utspela sig på. Det är underhållning på hög nivå, slutet spårar som ut ordentligt, som sig bör och får mig att skratta något ordentligt. Men det bästa i hela filmen är när "försäljaren" blir jagad av en rymdvarelse och när han pekar med fingret, fy satan vad jag skrattade, kroppshållningen är helt omöjlig :D

the_jobe

Slutet höjer filmens betyg från en trea till en fyra. Effekterna är väldigt bra för att vara så pass billiga, budgeten låg på $25 000.

Jag bänkade mig framför Bad Taste av en anledning - det skulle bli kul att se Peter Jacksons allra första film. Och med tanke på att han finansierade större delen av inspelningen själv och castade vänner i huvudrollerna måste jag säga att detta är acceptabelt. Terry Potter, Pete O'Herne och Craig Smith är inte professionella skådespelare, men sköter sig ändå rätt bra. Jag har sett betydligt sämre prestationer från "etablerade" skådespelare som Tara Reid, Lindsay Lohan och till och med favoriten David Morse. Till och med effekterna imponerar om man tänker på budgeten.

Trots detta måste jag medge att jag inte gillar hur intrigen presenteras - vi kastas rakt in i historien där jorden har våldgästats av köttsugna utomjordingar och en grupp människor har bildat en armé för att försvara sig. Det blir långsamt, tråkigt och oengagerande. Om man hade låtit filmen börja med själva invasionen och människornas reaktion på detta hade filmen kanske gått hem hos mig. Bad Taste är som sagt bra för att vara en första film och lågbudgetrulle, men den är helt enkelt inte spännande. Jag bryr mig inte om vad som händer - vissa av karaktärerna hade utomjordingarna gärna fått göra hamburgare av för mig. Fåniga ljudeffekter och ett överdrivet diskret soundtrack. Vissa scener hade behövt mer ljud för att förstärka stämningen och bygga upp spänningen. Långtifrån usel, men ointressant på ett grundläggande plan, och därför får Bad Taste en etta av mig.
"We've got a bunch of extra-terrestrial psychopaths on our hands. Like a ... visit of a planet full of Charlie Mansons."

Smårolig slasher värd att se vid trötta stunder.

bombababylon

Otroligt härligt med denna tidiga Peter Jackson rulle.
B-splatter när det är som bäst.
Slutet gör helt klart en hel del för betyget, likaså det underbara faktum att tittar man noga i scenen med fallet kan man se en kille med en hink "blod" i bakgrunden.
Helt klart en 5:a

the_jobe

Laidan

Riktigt bra! Mycket underhållande under nästan hela filmen. Vissa scener känns lite sega och kanske lite onödiga men annars en riktigt härlig film med sjuk humor och förfärliga skådespelare, vilket gör den bra.

En fantasifull och underhållande skräck-komedi.
Filmen har amatörmässiga men ändå häftiga effekter.

Ryuu

Så länge man inte har pms eller täppt näsa så är det här en film som är värd sin vikt i guld. Dvs. 5,4g. Riktigt bra film.