Mysteriet Dracula

Handling: Vampyren Greve Dracula har bestämt sig för att lämna sitt slott i Transylvanien och bege sig till England. Färden blir kaotisk när skeppet stöter på en fruktansvärd storm men lyckas ändå ta sig fram till London. Hela besättningen hittas döda.

I skydd av mörkret beger sig nu Greve Dracula ut på Londons mörka gator för att finna fler offer att tömma på blod...

År: 1931

Frances Dade
Joan Standing
Charles K. Gerrard

Copyright Universal Studios Home Entertainment

Klassisk vampyr rulle. Bela Lugosi är minnesvärd.

Charmig och härlig version av Bram Stokers Dracula. Tycker personligen även Browlings filmatisering är den bästa och Lugosis gestaltning av greve Dracula är enastående. Riktig skräck pärla som är ett måste för dem som håller genren kärt.

JBE

En härlig klassiker. Filmen saknar musikspår för man trodde musik skulle vara distraherande för publiken, och jag tror nästan också filmen gör sig bättre utan musik. Lugosi och Frye är lysande i denna film.

En klassiker med härligt mysig skräckstämning. Frye är suverän som Renfield och Lugosi passar utmärkt som den onde greven.

tie-fighter

En klassiker, ett måste att se.

PickaDoll

Dwight Frye när han ramlar nerför trappan är en av mina favoritscener alla kategorier! Skrattade gott och länge åt det :)

magnus_65

Inte så bra, det som räddar denna film från tvåan är Bela Lugosis insats som Dracula.

Filmen är svartvit

Drácula (1931)