Draculas hus

2,0

Handling: Dracula söker hjälp vid Dr. Edelman's sjukhus när han begär ett botemedel mot sin vampyrism. Samtidigt kommer Lawrence Talbot (The Wolfman, Varulven) och vill ha hjälp att bekämpa sina varulvsbegär. När Dr. Edelmans först misslyckas att bota Talbot försöker Talbot ta livet av sig genom att hoppa ner i havet från klipporna. Nere i havet sköljs Talbot in i ett grottsystem där han och Dr Edelman hittar Frankensteins monster. Rivaliteten slår till och de tre monstren kämpar för dominans över varandra!

År: 1945

John Carradine
Martha O'Driscoll
Lionel Atwill
Glenn Strange

Draget att genom uppföljare slå ihop filmserierna om Dracula, Frankenstein och Varulven var väl kanske inte riktigt den mest lysande idén Universal haft. Draculas hus har väl sin charm men något vidare seriöst känns det inte. Första filmerna och dess uppföljare hade mer känsla av originalitet och var mer skrämmande. Här blir det nästan lite för komiskt.
Huvudrollen av de tre "monstren" har överlägset Chaney Jr. som Larry Talbot, precis som han hade i föregångaren Frankensteins hus, vilket gör att det mest känns som en uppföljare på Varulven. Jag faller ändå för stämningen och "mysigheten" som glänser över dessa klassiker. Dock fattar jag nada över de helmysko sluten. Tog budgeten slut eller? Hursomhelst är det charmigt till tusen och är definitivt värd en stark tvåa.

Oskar_90

Jag tycker att idén till denna filmen är ganska, nej, väldigt billig! "House of Dracula! De tre fruktade monstren möts!" Storyn har många brister/felaktigheter i förhållande till de föregående serierna filmer om Dracula & C:o. Efter att "House of Frankenstein" redan hade gjorts (där monstren också möttes) tycker jag att man borde förstå att detta inte kunde bli så spännande.

Filmen är svartvit

Frankenstein (1931)
Mysteriet Dracula (1931)
Frankensteins brud (1935)
Draculas dotter (1936)
Frankensteins son (1939)
Varulven (1941)
Frankensteins vålnad (1942)
Frankenstein möter varulven (1943)
Draculas son (1943)
Frankensteins hus (1944)