Frankenstein möter varulven

Handling: Fyra år efter Larry Talbots död kommer några gravplundrare och öppnar hans grav. Men Larry är inte död... för mot sin vilja överlevde han och blir fortfarande förvandlad till varulv vid varje fullmåne. Med vetskapen om att han är en mördare om nätterna bestämmer han sig för att finna någon som kan stoppa förbannelsen. Hans vägar går mot staden Vasaria och en viss Dr. Frankenstein...

År: 1943

Ilona Massey
Patric Knowles
Lionel Atwill
Dwight Frye

Uppföljaren på både "Varulven" och "Frankensteins vålnad" slår ihop två av Universals stora skräckfilmsfigurer. Det funkar sådär. Jag har egentligen aldrig gillat Lugosi (förutom i Mysteriet Dracula) och hans tolkning av monstret är rent ut av förfärligt. Manuset stämmer inte riktigt med den förra Frankenstein-filmen vilket jag tycker är synd. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att sammankoppla de båda filmerna bättre. Därför passar den bäst som uppföljare till "Varulven".

Chaney Jr. är bra, Atwill stabil som vanligt och Massey är riktigt vacker. Filmen är mysig men ojämn och därför får den bara en stark tvåa.

magnus_65

Mycket bra film där två av dåtidens största
monsterikoner möts i en riktigt bra handling.

Filmen är svartvit

Frankenstein (1931)