Scanners 2

2,3

Handling: Under 50-talet tillverkade företaget ConSec ett läkemedel för gravida kvinnor, med förödande resultat. Barnen som föddes fick en övernaturlig kraft att läsa andras tankar och manipulera deras handlingar. De kallades Scanners.

Nu, fyrtio år senare, kommer David Kellum till storstaden för att läsa till veterinär. Under ett butiksrån upptäcker han sin unika förmåga och förintar rånarna. Polischefen Forrester visar genast intresse för David och sammanför honom med en forskare som behandlar andra Scanners. Han tror att han nu ska få hjälp. Men egentligen är David bara en kugge i Forresters djävulska plan att skapa en polisstat styrd av en armé av Scanners.

David lyckas fly, fast besluten att stoppa Forrester. Plötsligt vilar världens öde i en ensam veterinärs hand.

År: 1991
Yvan Ponton
Isabelle Mejias
Tom Butler

die_hard

inte alls som ettan men den är bra ändå

Mackie

Överaskande bra uppföljare till David Cronenbergs intressanta sci-fi från 1981. Jag tycker filmen har lyckats bevara känslan från första filmen ganska bra även om man märker att det inte är Cronenberg som gjort filmen. Jag tänker då främst på att den inte går i lika dova toner som första filmen, och atmosfären känns inte lika tät och intakt som Cronenbergs verk. Denna kanske är lite mer fartfylld än ettan, men jag känner också att detta är lite synd då jag tyckte att den ettans starka punkt var just att den var lite lågmäld och speciellt driven. På det sättet gav detta filmen en mer stämingsfull atmosfär. Det blev mer substans och spänning på ett djupare plan. Jag tycker att det blev en påtaglig dramakänsla i ettan vilket gav filmen en unik identitet, vilket inte denna uppföljare har på samma sätt. Det som kanske däremot är filmens fördel är att den inte blir tråkig lika lätt för vissa personer då den är lite mer "actionbetonad". Jag tycker filmen håller uppe spänningen rätt bra och det bjuds på fler olika scenarion som själva scanneridén kan producera, något som den första filmen inte direkt hade gott om även om den som film är bättre. Men jag tycker de har lyckats utnyttja själva "konceptet" med scanners bra. Musiken är fortfarande stark på sina ställen, men ibland känns den också misanpassad. Den har också lite brister i storyn och ett stundtals tveksamt skådespel, vilket hindrar en trea. Men det blir en stark tvåa, vilket får sägas vara förhållandevis bra för genren.

Scanners (1981)
Scanners 3 - The Takeover (1992)