Det våras för galningarna

Handling: Doktor Thorndyke tar över som direktör på Psykoneurotiska institutet för de mycket nervösa. Han upptäcker snart att det pågår mystiska och oförklarliga händelser.

År: 1977
Barry Levinson
Lee Delano
Richard Stahl
Darrell Zwerling

Mel Broks kan konsten att underhålla och få en att skratta. Somliga skämt i denna rullen är helt brutalt roliga och framkallar skrattkramp. Tyvärr är det för oofta, jag föredrar komedier som levererar skämt efter skämt (ex Hot shot). Men visst är detta bra. Broks är en förträfligt lyckad komiker som är viktig för genren. Ser man till filmtekniken håller den samma standard som hans övriga verk, i ärlighetens namn så behöver inte en komedi vara så speciellt "bra gjord" i mina ögon. Filmen fyller iallafall sitt syfte att få mig och skratta och förtjänar en något stark trea i betyg.

IDie

Jag skrattar ihjäl mig varje gång jag ser den.
Jag älskar bara vad Mel Brooks har gjort med Hitchcock i den här filmen.

2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Skämten är lama och kommer alldeles för sällan.

IDie

Jag skrattar ihjäl mig varje gång jag ser den.
Jag älskar bara vad Mel Brooks har gjort med Hitchcock i den här filmen.

Helt oki och ganska rolig emellanåt.

Mel Brooks gör här en parodi på Alfred Hitchcock.
Ämnet höjdräddhet dyker upp i En studie i brott.
Det våras för galningarna är oftast en ganska rolig film. Den har härliga karaktärer och ett kvickt manus.

En gammal komedifavorit av Mel Brooks. Som sagt.. inte hans bästa, men definitivt inte hans sämsta heller. Gillar anspelningarna på Hitchcocks filmer. Stark trea!

Nemo

Kanske inte en av de bästa Mel Brooks filmerna men den var ändå vansinnigt rolig vid ett flertal tillfällen. En mycket stark trea