Sunset Boulevard

4,0

Handling: Gloria Swanson som Norma Desmond, en åldrande stumfilmsdiva, och William Holden som den misslyckade författaren som är fascinerad av hennes galenskap, skapade två av filmhistoriens mest minnesvärda rollfigurer i "Sunset Boulevard". Regissören Billy Wilders skildring av denna bisarra historia belönades med tre Oscar. Från den oförglömliga öppningsscenen till den ofrånkomliga utvecklingen av ett tragiskt öde visar denna film den mörka och desperata sidan av Hollywood.

År: 1950

Buster Keaton
Nancy Olson
Anna Q. Nilsson
Cecil B. DeMille

Gloria Swansons vansinniga blick glömmer man inte i första taget. Sunset Boulevard är ett mästerverk som man kan se minst tio gånger utan att man tröttnar på den.

tie-fighter

En helt fantastiskt bra film med helt enastående dialoger och skådespel samt ett helt underbart manus.
Billy Wilder i regissörstolen gjorde ett super bra jobb och fotot, kameravinklarna samt klippningen var mycket mycket bra.

Det är något magiskt med Wilders filmer, dem underhåller och engagerar alltid från början till slut. I det avseendet är jag till och med benägen om att erkänna att just Wilder är den främsta på den fronten genom tiderna. Sunset Boulevard kanske är Wilders bästa film. I "SB" så eggar han fram Holden till en bra rollprestation men den som verkligen glänser är Swanson som mentalt instabil före detta stumskådespelerska. Intrigen byggs upp på ett snyggt sätt och även om man vet hur allt kommer att sluta så sitter man och hoppas på något annat. Mästerligt av en mästare.

kaj08

Ännu en fantastisk gammal film av Billy Wilder. Gloria Swanson spelar en gammal stumfilms-stjärna som vägrar inse att tiderna har förändrat sig. Denna märkliga kvinna har näst intill isolerat sig i sitt stora hus som liknar ett litet slott. Där har tiden stått stilla och hon inbillar sig fortfarande att hon är störst, bäst och vackrast.

Extra kul är att flera av skådisarna som figurerar i den här filmen är just gamla stumfilms-stjärnor vars karriärer tog ett snabbt slut när ljudfilmen kom.

Bra skådespelarinsatser i den här klassikern som är väl värd en 5-a i betyg.

Denna gråmurriga skildring av filmbranschens toppar och dalar intresserar mig mycket redan från början. William Holdens voice over kombinerat med det praktiskt taget lysande soundtracket av Franz Waxman skapar snabbt en mycket olycksbådande framtoning i skarp kontrast med glamouren, de ståtliga studiomiljöerna och Norma Desmonds nästan patetiskt ivriga förhoppning om en come back till den glittriga sagovärld hon lämnat tjugo år tidigare.

Holden och Swanson gör överlag mycket bra insatser i huvudrollerna, även om jag måste erkänna att det tar en stund för mig att vänja mig vid de båda aktörerna och dessas säregna karaktärer. Joe Gillis och Norma Desmond anses än i dag vara två av filmhistoriens allra mest fascinerande karaktärer. Relationen som växer fram mellan dem är långtifrån sund och kantas snarare av svartsjuka och småsinta diskussioner än av uppriktigt förtroende och välvilja. Det står med tiden klart att Norma Desmond förlitar sig på Joe Gillis i mycket hög grad, samtidigt som jag som tittare likväl inser att hon enbart hyser verklig kärlek till sig själv och sin en gång blomstrande karriär. Den mäktiga slutscenen förmedlar detta budskap på ett nästan plågsamt gripande vis.

Samtidigt som jag visserligen fann denna film intressant föll Sunset Boulevard till slut på en avgörande punkt, nämligen storyn. Dess något krystade framtoning visar sig i någon mån irritera mig under hela speltiden, då händelseförloppet dels har ett uppseendeväckande snabbt tempo, och dels inte till fullo lever upp till sin potential. Relationen mellan huvudkaraktärerna, som är det som huvudsakligen drar mig till filmen, ångar vidare i sådan rasande fart att det inte tycks hinnas med någon mer djupgående skildring. Jag får inget exakt grepp om hur dessa människor resonerar eller varför de gör som de gör. Regissören Billy Wilder har visserligen gjort en del film-noir, men tycks ha lyckats allra bäst i komedischangern. Efter att ha sett vissa av dessa tycker jag mig ha ett hum om varför. Wilder tycks i någon mån vara rädd för att dyka alltför djupt ned i korrupta människors psyke - och detta är en grundläggande ingrediens i film noir-schangern. Mycket stark tvåa - snudd på trea.

"I've been hoping to run into you."
"What for? To recover the knife you stuck in my back?"

Nej, nej, absolut inget för mig. Bara jobbig, ointressant och dessutom dåligt skådespel.

En 3+ som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: A Hollywood Story / This is it .. the most compelling dramatic story ever unfolded on the screen .. a tale of heartache and tragedy ..love and ambition .. told against the fabulous background of Hollywood. / A HOLLYWOOD STORY: Sensational...Daring...Unforgettable...Sunset Blvd.

Detta är en film som vid titten 200903 låg på plats 25 på IMDb Top 250, vilket jag tycker är en alldeles för hög placering även om den självklart ska ligga på denna lista. Filmen vann 3 Oscars 1950 då den kom (Bästa Manus, Bästa Musikkomposition, Bästa Svart-Vita Scenografi).
Denna film är spännande onekligen och har en lagom längd. Slutet blir lite abrupt och det hade de kunnat göra bättre på något sätt.
Bra manus. Välgenomtänkt.
Så även regin av Billy Wilder *.
Härlig scenografi.
Sköna rollprestationer av både Swanson (som den äldre divan och fd. stumfilmsstjärnan Norma Desmond), Holden ** (som den yngre mediokre manusförfattaren) och Stroheim (som butlern). Ibland tycker jag dock Swanson spelar över något.
Nej, denna film hamnar inte i DVD-samlingen. Men det hindrar en inte från att vilja se om den nån mer gång. Det kan man utan problem göra. Samma år som denna film kom, kom även All About Eve, som jag hellre rekommenderar (den vann hela 6 Oscars).

Trivia: The writers feared that Hollywood would react unfavorably to such a damning portrait of the film industry, and so the film was code named 'A Can of Beans' while in production. / * ** Montgomery Clift, signed to play the part of Joe Gillis, broke his contract just two weeks prior to the start of shooting. Billy Wilder quickly offered the role to Fred MacMurray, who turned it down because he didn't want to play a gigolo. Marlon Brando was considered, but the producers thought he was too much of an unknown as a film actor. Gene Kelly was then approached, but MGM refused to loan him out. Reluctantly, Wilder met with William Holden, whose films to that time had not impressed Wilder. They eventually worked together on several films and became longtime friends. / In 2007, the American Film Institute ranked this as the #16 Greatest Movie of All Time.

Det här är en film med en smått skrämmande historia som är mycket roande att se på. Berättartekniken tycker jag är underbar och Gloria Swanson i rollen som superdiva är grym. Aningen enahanda handling, men fortfarande hästlängder bättre än Hitchcocks filmer. En stark trea.

Filmen är svartvit