Henry - en massmördare

2,5

Handling: När han var tretton tvingades han att klä sig i kvinnokläder och se på när hans mamma hade sex. Övergreppet skapade en av historiens mest brutala massmördare. Chicago 20 år senare. Henry delar lägenhet med sin före detta fängelsekompis Otis. Men Henry och Otis är inte de hyggliga grannarna som alla tror. De är två mordmaskiner som slagit följe och dödar allt som kommer i deras väg. Igen! Och igen! Och igen! Offren våldtas, mördas och videofilmas. Filmerna spelar de sedan upp hemma i lägenheten. Dörren till den mänskliga naturens mörkaste rum står vidöppen...

År: 1986
Regissör: John McNaughton
Originaltitel: Henry: Portrait of a Serial Killer
Michael Rooker
Tom Towles

Produktionskvaliteten är låg, men det tillför faktiskt filmen ytterligare i fråga om realism. Michael Rooker gör förmodligen sin bästa insats någonsin. Han gör en grym bra rolltolkning. Många starka scener. En lågbudgetare väl värd och se om man inte är finkänslig.

Robert_Eriksson

En helt okej film, där Michael Rooker är bra i sin roll som Henry. Det här är dock inget jag skulle vilja rekommendera till känsliga personer, då en del scener är riktigt äckliga och obehagliga.

rednaxela

Seg men ändå underhållande om henry en förmodligen verklig seriemördare.

Tycker att filmen fått lite väl bra kritik på den obehagliga fronten, då jag sett flertal filmer som är mycket värre. Produktionskvalitèn är som sagt inget att luta sig mot och det skapar lite minskat intresse i detta fallet. Men annars så har vi grymm rolltolkning av Rooker och ändå en del osmakliga och underhållande scener. Men om ni som jag förväntar er en lite bissarare film kan ni bli något besvikna, stark tvåa.

Robert_Eriksson

En upprörande, äcklig och spännande film om den askyvärda massmördaren Henry. Är man känslig för blod ska man inte se denna. Mitt betyg hamnar på en normal trea.