King Kong

3,6

Handling: King Kong är den klassiska berättelsen om den vilda apan som tillfångatas och förs till New York för allmän åskådning.

King Kong blir förälskad i den vackra skådespelerskan Ann och när han ser henne blir han vildare än vild och tar henne tillfånga, klättrar upp på Empire State Building och den klassiska scenen av alla tar form.

År: 1933

Sam Hardy
Noble Johnson
Steve Clemente
James Flavin

En stark 2+ som film, men en -3 i sin egen genre.

Taglines: A Monster of Creation's Dawn Breaks Loose in Our World Today! / The 8th Wonder of the World.

En helt ok film och aldrig tråkig, men de för tiden unika (premiär) stop-motion-rörelserna för att få King Kong levande, imponerar tyvärr inte alls idag - det blir snarare fars eller barnprogramkänsla över det hela. Spännande, men aldrig läskigt.
Kul att jämföra med Peter Jacksons version från 2005. Såg special edition-versionen från 2005, dvs den färglagda. Tyvärr var den berömda spindelscenen ej med där, en av få scener, om inte den enda, som är bortklippta än idag efter restaureringen 1972.
Rätt ok skådespeleri av främst Wray, Armstrong och Reicher.
Rätt snygg scenografi från den tiden.
Tragisk, hemsk och berörande slutscen då King Kong faller från Empire State Building, vilket i Jacksons version inte visas lika brutalt på långt håll då kroppen slår i husets utskjutande delar på väg ner.
Filmen hamnar inte i DVD-samlingen då jag hellre ser om Jacksons "snyggare" version än denna. Denna version från 1933:s verkliga plus kan jag känna är dess lagom längd i jämförelse m Jacksons fööör långa film (1.40 t VS. 3.07 t).

Trivia: Body count: 40. / King Kong's roar was a lion's and a tiger's roar combined and run backwards. / The whole idea allegedly originated when co-director/co-producer Merian C. Cooper had a dream about a massive gorilla attacking New York City. / The movie's line "Oh, no, it wasn't the airplanes. It was Beauty killed the Beast." was voted as the #84 movie quote by the American Film Institute (out of 100). / In 2007, the American Film Institute ranked this as the #41 Greatest Movie of All Time.

Getosten

Vad jag älskar denna film!

Amerikansk Fotboll

Filmen är väldigt bra, men effekterna är ju inte direkt det rligaste. Men det är ju en 30 - tals film. Men den är sevärd, 4,5.

Crocodile

Inte lika bra som alla andra king kong filmerna men den e sevärd.

Det här är originalet med den klassiska historien om jätteapan King Kong. Imponerande för att vara från 1933 även om King Kong mest liknar Skrotnisse med spasmer. Slätstruken inledning, men när äventyret väl kommer igång är det riktigt underhållande. Hoppet i historien från ön till New York känns lite hastigt, men överlag är detta klart bättre än väntat och filmen lyckas t.o.m. bli lite gripande.

Shellix

Specialeffekterna är såklart skrattretande, men vad kan man förvänta sig från en 30-tals film? :)
Klart bättre än den från 70-talet iallafall...

En riktig klassiker med mycket spänning!.

Filmen är svartvit

King Kongs son (1933)