King Kong

Handling: Den arbetslösa skådespelerskan Ann Darrow nappar på regissören Carl Denhams vansinniga projekt att leta upp en avlägsen ö för att göra en film om en mytisk jätteapa. Väl där upptäcker de att verkligheten överträffar alla tidigare föreställningar. När Carl planerar att utöka filmprojektet till en större affärsidé lär han sig snart att man inte ostraffat leker med naturens krafter ...

Regissör: Peter Jackson
Originaltitel: King Kong
Alternativ titel:Kong: The Eighth Wonder of the World
Ursprungsland: Nya Zeeland, USA
Längd: 03:07, 03:21 (Extended edition)
Ingår i tema: Dinosaurier

Thomas Kretschmann
Evan Parke
Colin Hanks
John Sumner

King Kong är en väldigt bra berättelse och så länge man håller sig till den delen av filmen så är den bra, men Jackson har förstört filmen helt och hållet.

Istället för King Kong så har vi en j*vla Jurassic Park/Starship Troopers/King Kong röra där (om man bortser ifrån King Kong) animationerna och foto är helt värdelösa. Man kan knappt tro att det här är 2005 för mycket av data-arbetet kunde gjorts bättre 1995.

Inte heller skådisarna imponerar. Naomi Watts är ganska bra, men det är också den enda. Adrien Brody är helt osynlig vilket är överaskande från en såpass bra skådis, men mycket skyller jag på det usla manuset som sänker skådisarna rejält.

Det kan inte bli något annat än underkänt till en film som helt enkelt är så usel rakt igenom.

filmernas härskare

Att inte gilla denna film är ett av livets mysterier.

Detta är, för er som inte förstod klart, ingen parodi eller actionkomedi, bara för att kocken exempelvis skämtar om snömannen eller att Kong får en sten i skallen. Detta är en alltså hyllning till filmtekniken från 1930-talet och en dramatisk nyversion av King Kong, filmernas film. Herregud...

Jag tycker att man inte bör recensera en sådan här film om man helt enkelt inte har mycket att säga. Här läste jag om att King Kong använder Kung Fu och att man skrattade åt effekterna. Mycket dålig stil att förenkla sin sågning genom att skriva korta och löjliga kommentarer. Detta gäller inte alla.

Ena delen av filmen är underhållande och småkomisk, kändes mer som häftig matiné med en släng av Indiana Jones-anda (alltså inte en parodi eller actionkomedi, ok?).

Men när vi, publiken får bevittna Kong, världens åttonde underverk, tillsammans med brutala och hungriga dinosaurier och en förträfflig nyversion av världens troligen mest kända och tårfyllda final kan tårarna inte sluta drypa nerför min tröja. Detta är det mest storslagna sedan Konungens Återkomst.

Kommer aldrig glömma detta vackra, brutala och episka berättelse filmhistoriens mest udda kärlek.

Peter Jackson är tillbaka...

Så var äntligen Peter Jacksons nyinspelning av klassikern om jätteapan här. Det går knappt att undvika att ha höga förväntningar på en film som denna, men jag blev knappast besviken. Effekterna, skådespelarna och inledningen av filmen är av högsta klass. Visst, när de slutligen kommer fram till ön blir det stundtals smått larvigt och även om det finns en del logiska luckor så har jag överseende med det, eftersom Jackson ständigt gör det med rätta glimten i ögat.

Nej, det här satt inte mig i smaken. Kanske för någon annan dock.

Emmsan90

Älskar början men tycker slutet är sådär. Den gick för långt vissa scener men annars väldigt bra. Jack Blacks skådespeleri var som vanligt utmärkt och han gjorde en bra insatts för filmen. Skulle om jag kunde ge den 3,5 men det får nog bli en hel 3.

3mm4

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna filmatisering av King Kong. Dels för att den här apan har varit en symbol för film under snart ett sekel. Dels för regissören. Nämligen Peter Jackson som regisserade mästerverken "Sagan om Härskarringen"-trilogin.
Första timmen tyckte jag var ganska bra. Storyn bäddades långsamt upp.
Andra timmen då de var på ön var... De första bilderna av King Kong var underbara. Men scenerna med folket som bodde på ön kändes väldigt överdrivna, särskilt när de hoppade ombord på båten o.s.v. Och varför i helvete var dinosaurierna med? Hatar alla löjliga dinosaurier som är med i filmer då de allra minst behöver det. Om första timmen var talets timme, så var den andra timmen skrikandets. Tror att de enda orden som uttalades var No! och Help! o.s.v.
Tredje timmen när de var i New York så blev filmen bättre igen. Jag satt med tårar i ögonen när man såg King Kong fastbunden. Sedan var det den mest kända slutscenen och slutrepliken av alla som var kvar. Och där var det ögonblicket som jag väntat på under filmen. Inte slutet, utan känslan av filmmagi.
Skådespelarna tyckte jag var bra i filmen, även om de inte fick så mycket utrymme.
Det som jag tyckte var synd var att filmen var alldeles för lång. Jag tycker att man kunde strukit dinosaurierna helt, och vissa scener med infödingarna. Samt hade inte Watts behövt stå och hjula och jonglera 10 minuter i sträck varje gång inför King Kong. I så fall hade filmen kanske bara varat i två timmar, vilket ade varit mer lagom.

Men jag ger King Kong ändå en fyra, för King Kong är ju trots allt alltid King Kong.

Antonlikemovies

Häftiga effekter.
Underhållande och spännande.
Skådespelarna får dock minus, endast Jack Black var okej.
Stark 3a

Bra väldigt länge men tyvärr lite lång.

Christiian2

Såg denna på bio för jävligt länge sen.. men den var riktigt bra =)

IWantItThatWay

WOW, vilken film! Den var spännande, rolig, sorglig, hade lysande skådespelare och var bara helt fantastisk. Effekterna var väldigt trovärdiga och bra! Miljön var riktigt mysig i New York med alla gamla bilar och arbetet med dödskalleön var riktigt bra! Det är verkligen på gränsen mellan en fyra och en femma.

King Kong (1933)
King Kong (1976)