Grudge, The

Handling: Den amerikanska sjuksköterskan Karen lever och arbetar i Tokyo. Hon skickas att vårda Emma, en äldre döende kvinna i hennes hem. Men någonting mystiskt pågår i Emmas hus och Karen möts av fasor hon aldrig kunnat föreställa sig.

Detta är den femte (fristående) filmen i Takashi Shimizus skräckfilmsserie som i Japan kallas "Ju-on".

Regissör: Takashi Shimizu

Yuya Ozeki
Takako Fuji
Takashi Matsuyama

Christiian2

Inte alls så läskig, om man varit 12 eller något i den åldern kanske man blivit lite skrämd av denna?

Efter att ha sett "The Ring" så hade jag nog lite för höga förhoppningar och blev därigenom ganska besviken av att se hur dålig en sån här snarlik film kan bli. Känns inte mycket mer än en blek kopia.

På många håll i filmen hade dessutom dataaminationer överanvänds, vilket sänkte upplevelsen av filmen.

Sen så blir det för övernaturligt. Jag menar visst är det bra i måttliga mängder så att man börjar kolla extra noga under sängen innan man går och lägger sig, men det här är för mycket. I längden så känns det ju inte realistiskt och man inser verkligen att allt bara är film och aldrig kommer att kunna ske i verkligheten.

I det stora hela så hade filmen i alla fall ett par scener som faktiskt var ganska bra, men det räcker tyvärr inte.

Det finns få filmer som fått mig att hoppa till SÅ många gånger och SÅ himla högt som denna skräckrulle, därför grundar jag mitt betyg mest på det.
Detta är antagligen den mest meningslösa skräckfilm jag någonsin sett, förutom Fredagen den 13:e serien. Själv grejen med The Grudge är ganska larvigt och osammanhängande. Bara ett par punkter som är helknasiga:
-Ett hus som är förbannat
-En flicka i huset som jagar folk i olika skepnader?
-En liten pojke som är kritvit och som jamar?`
-Amerikanerna som självklart ska vara med för att filmen är amerikansk, MEN utspelar sig i Asien.
Då kunde de lika bra ha skippat den här filmen och låtit orginalet få cred.
Ja, mycket dåligt finns det om filmen, men också en hel del bra grejer, som till exempel skräckmomenten, som är några av de bästa och skickligaste jag sett. Jag måst ha hoppat till två gånger i rad varje gång flickan dök upp, hur går det till? Jag vet inte, men jag gjorde det i alla fall. Det var en smärtsam men spännande och intressant upplevelse. Den får en svag trea.

Skrämande men trots de inte nån jätte höjar film.
Får i allafall en stark 3:a

Nä inget hit alls. Småtråkig skräckis. Inte särskilt trovärdig och inte blir jag rädd av en pojke som är vitmålad i ansiktet.

Shcookie

Detta var en mycket välgjord skräckis. Den är bättre än "The Ring" på det sättet att det är riktigt skrämmande under filmens gång, och inte bara efteråt. Kayako har gjorts till en riktigt skrämmande figur, med sitt långa svarta hår och det där ansiktet. Vill man se en bra och nästan hela tiden skrämmande skräckis, då ska man klart se "The Grudge".

En stark fyra är den helt klart värd.

Elemental

Det här är den obehagligaste filmen jag sett, blir fortfarande skrämd när jag tänker på tjejen. Skräckmomenten är många och rejält intensiva. Men räcker det att göra enbart en läskig film utan någon egentlig handling? Nja, inte enligt mig. Men vill man bara bli riktigt skrämd och äcklad så är denna film att rekommendera.

Christiian2

TheHobbit

Helt okej film. Man blev överaskad flera gånger och man skrek till här och där. Men det hade nog behövt vara aningen läskigare för att få högre betyg.

the_jobe

Jag hoppade till en gång faktiskt! ... I know!
Faktiskt första gången på vääääääldigt länge. Dock var det för att katten hoppade ner helt plötsligt (visste iofs att den skulle göra det - men hoppade ändå till).

Annars? Jo, ganska uselt. Jag kommer inte ihåg vad jag satte för betyg på originalet, men den var ganska dålig. Om originalen är dåliga förväntar man sig att remaken ska göra en dålig film bättre. Men det var knappast så i detta fallet.

Förbannelsen - The Grudge (2002)
Grudge 2 (2006)
Grudge 3, The (2009)