Varulvar

2,5

Handling: Karen White är nyhetsankare på TV. Efter att ha medverkat i en polisinsats för att fälla seriemördaren Eddie Quist, som hon med nöd och näppe undkommer med livet i behåll, får hon våldsamma mardrömmar. Tillsammans med sin mal Bill, tar hon in på ett avlägset rehabiliteringshem känt som ”Kolonin”. Om nätterna hör de ohyggliga skrik från skogen och grannarna verkar lite väl ivriga efter att få henne att känna sig som hemma. Samtidigt upptäcker Karen kollegor att Eddie är spårlöst försvunnen från bårhuset, och bland hans tillhörigheter tinner de en märklig samling bilder. Det ser ut som om det kan finnas en bisarr länk mellan seriemorden och Karens tillflyktsort och mer än en person döljer hemligheter. När Karen beger sig ut i skogen för att finna svar, gör hon en skräckinjagande upptäckt – nu måste hon kämpa inte bara för sitt liv, utan även sin själ…

År: 1981
Regissör: Joe Dante
Originaltitel: The Howling
Alternativ titel:Varulven - The Howling (Sverige)
Alternativ titel:Varulvarna

Noble Willingham

Copyright AVCO Embassy Pictures

Crocodile

Super bra varulvs film.

Jag har sett alla filmerna, och de är de absolut sämsta jag sett, aldrig har jag sett så dåliga skådisar, specieleffekter (om det ens e det) och dålig story, en story som MÅSTE berättas i sjutton filmer... Nej jag orkar inte ens recensera de andra.

Alltså... den här var ju inte bra?! Kan mycket troligen vara Dantes största misslyckande. För att vara en skräckfilm är den förvånansvärt seg, ointressant och framförallt inte läskig. Hyfsade effekter blandas med patetiska effekter och manuset av John Sayles är totalt händelselöst framtill sista kvarten. Hela filmen känns bara så blek. Svag tvåa och jag är besviken!

CinemaniaC

Den bästa varulvsfilmen jag sett bredvid den nyare 'Dog Soldiers'. Förvandlingsscenen här är mer tacksam än den i 'En Amerikansk varulv i London'.
Underbart manus av John Sayles som även dyker upp i filmen som bårhusassistent. Filmen är fylld med in-jokes och filmreferenser.
Pino Donaggio skapade den atmosfärrika musiken efter att ha sett filmen en gång - sanslöst lyckat gjort. Detta är en av de filmer jag sett flest gånger hittills.

Ovanligt tråkig och seg rulle. Storyn är korkad och skådisarna kassa. Produktionskvaliteten är inte heller något att hurra över. 1,5 i betyg.

Xenomorph

En utdragen och tråkig varulvsfilm. Händer inte speciellt mycket på hela filmen och slutet är... udda.

Howling II (1985)
Howling III (1987)
Howling IV (1988)
Howling V (1989)
Howling VI (1991)
Howling VII (1995)
Howling: Reborn, The (2011)