Freaks

Handling: "Freaks" var benämningen på de missbildade människor som förr i tiden åkte runt med cirkuskaravaner och visades upp för publik i kittlande underhållningssyfte. Filmen skildrar hur cirkusens normala och välskapta trapetskonstnärinna förleder en av dvärgarna till att gifta sig med henne för att sedan långsamt förgifta honom och komma över hans pengar. "The freaks" avslöjar dock hennes illasinnade plan och beslutar sig för en gruvlig hämnd.

År: 1932
Regissör: Tod Browning
Originaltitel: Freaks
Alternativ titel:The Monster Show
Alternativ titel:Nature's Mistakes
Josephine Joseph
Johnny Eck
Peter Robinson

Copyright MGM

Antagligen en utav dom filmerna jag velat se under längst tid tack vare dess originalitet genom att använda riktigt missbildade människor i rollerna. Filmen får därmed en slags hemsk men ändå fin effekt vilken verkligen är trollbindande och man blir verkligen engagerad. Överlag är filmen en välarbetad hämndrulle som jag tror att dom flesta skulle finna underhållande och bra även om den har över sjuttio år på nacken. Stark rekomendation och lika stark fyra.

Kul att äntligen ha sett denna klassiker!

C12

Av alla filmer jag sett, så är det ett fåtal jag verkligen inte vet vad jag ska tycka.
Det här är en av dom.

Vad kan man säga en jätte bra film och väldigt anorlunda film för att vara så gammal som den är.

Tja, något överskattad kanske, men således ändå en liten kult-klassiker inom skräck-genren. Svag trea.

struwe

Det annorlunda med den här filmen är att skådespelarna är missbildade på riktigt.Jag gillar den här filmen mycket.På en del versioner saknas epilogen på slutet

tie-fighter

En av de konstigaste filmerna jag har sett.
Ändå bra, visar hur missbildade människor har det och hur dom blir utsatta.
Det jag gillar med filmen är att skådespelarna själva är missbildade och deras mod att våga vara med i en sån här film.
Lite Elefantmannen stuk över hela filmen.

Filmen är svartvit