American Pie

Handling: Fyra grabbar beslutar sig för att bli av med oskulden innan High School är slut men press, nervositet och missriktad välvilja från föräldrar gör inte saken lättare.

År: 1999
Mena Suvari
Eugene Levy
Jennifer Coolidge
Chris Owen

Det här är numera en klassisk tonårskomedi. Känner väl att jag inte riktigt tillhör målgruppen, men några ljusglimtar tycker jag ändå att det finns. Eugene Levy som godhjärtad pappa är helt klart bäst. I övrigt är det stereotypt, ytligt och intelligensbefriande. Godkänt får det bli.

Överlag är college-komedier ytliga, löjliga och ganska usla. Ibland duger dom till att ge en ett och annat skratt, men oftast inte mer än så. I American Pie å andra sidan har man lyckats med hysteriskt roliga händelser att få en att bortse från den löjliga huvudhandlingen och istället bara skratta åt hur fånigt tokigt allt blir. Resultatet blir med andra ord överraskande bra och löjligt roligt.

Agent Orange

Högljudd tonårshumor blandad med några typiska amerikansk klyschor. Är trots det förvånandsvärt lätt att utstå - ja, ibland är den faktiskt ganska kul.

Olaivia

Haha den roligaste filmen jag sett på länge. Jag har vart tveksam till att se den men den är bra. Men ibland blir den seg så en svag 5:a

Jag klarar inte av den här filmen. Alls.

heroin

Rolig utav bara satan stundtals, förstår dock inte varför killarna i filmen har såna problem med att hitta tjejer att ha sex med. Killarna är ju sjukt snygga. Hade satt på allihop på direkten om jag fått möjlighet.

Men anyway. Detta är en äkta ungdomskomedi, med många roliga scener och både heta tjejer och killar att dregla över (beroende på vilket kön/vilken läggning man har).
De snygga personerna i filmen skådespelar också mycket bra. Mest gillar jag Alyson som spelar Michelle.
"Pappan" i filmen (och alla ni som sett den vet vilken jag menar) är sjukt underhållande, älskar scenerna med honom.
En absolut sevärd film. Når inte högre än en stark trea, men detta bör du ändå se!

80-talet kom tillbaka med den här. Den kopierar massor man redan sett, men kul är det och vissa scener är oförglömliga och skitkul. Stark trea!

Nille

Småunderhållande tonårs komedi.
Tyckte bättre om den som mindre nu är den relativt patetisk.

tårtsmula

riktigt rolig, vem kan vel klara att se denhär utan att skratta

Onekligen underhållande. Sean William Scott är bäst bland skådisarna.

American Pie 2 (2001)
American Pie - The Wedding (2003)
American Pie - Band Camp (2005)
American Pie - The Naked Mile (2006)
American Pie - Beta House (2007)
American Pie - The Book of Love (2009)
American Pie: Reunion (2012)