Hämnarens resa

3,8

Handling: Ryu är desperat. Han har just fått sparken eftersom han tagit hand om sin sjuka syster. För att överleva behöver han en ny njure och därför försöker Ryu köpa en på svarta marknaden. Men han blir bedragen och lurad på sina sista pengar. När allt hopp tycks vara ute säger Ryus flickvän: - Det är inte ädelt att kidnappa någon för en god sak...
En liten flicka förs bort och den rike fadern, Dongjin, krävs på pengar. Men saker går fruktansvärt fel och flickan hittas dagen därpå drunknad. Bortom all kontroll tar fadern upp jakten på förövarna. En ond spiral har satts i rörelse, och ingen verkar undkomma att långsamt dras ner i en nattsvart avgrund av dödlig desperation.

År: 2002
Ha-kyun Shin
Du-na Bae
Ji-Eun Lim
Bo-bae Han

Park estetisk film som verkligen fungerar som en frisk fläkt i filmvärlden. Syd-korea är det landet som producerar bäst film just nu i världen, även om det börjar avta i viss mån.

imaculent

Alla har rätt - den är riktigt bra.
Obeskrivlig känsla i filmen - vet inte vad den kommer från och vad den betyder men - jag gillar det.

nufan

Ofattbar bra start på Hämndtriologin!

Xenomorph

Väldigt välgjord och intelligent gjord film. Tyvärr var det ganska länge sen jag såg den, men vid en omtitt kan den mycke väl vara värd en femma.

Fredrik

Underbar film. Välgjord, stark, vacker, spännande. Fantastisk. Helt enkelt fantastisk.

Old Boy - Hämnden (2003)
Lady Vengeance (2005)