Lady Vengeance

Handling: Geum-ja är en mycket vacker och mycket farlig ung kvinna, en ängel och en djävul på samma gång. För tretton år sedan gjorde hon sitt livs misstag då hon ungdomligt naivt litade blint på fel man och lät sig bli utnyttjad och satt till syndabock för ett hemskt brott. Nu, tretton år senare, har hon avtjänat sitt långa fängelsestraff och är redo att sätta sin mycket exakta och utstuderade hämndplan i verket. Men det är en sak att inlåst planera allt in i minsta detalj och en helt annan att behålla sin beslutsamhet utanför murarna. Kommer Geum-jas hämnd verkligen att lyfta det ok som plågat henne, eller kommer den att föra henne ännu längre in i mörkret?

Regissör: Chan-wook Park
Kim Shi-hoo
Lee Seung-Shin
Oh Dal-su

Copyright Noble Entertainment

En tragedi den här gången. Jag föredrar Old Boys mörka komik.
Fotot var dock intressant.

slizy

Inte i närheten av "Hämnarens resa" och "Old Boy". Denna tredje film känns seg rakt igenom men har sina ljusa stunder.

Ganska usel och trist film i helhet, men den hade vissa bra moment som gör att filmen blir godkänd trots allt. Vill speciellt kommentera fotot som är välplanerat, färgstarkt och snyggt.

Man måste bara älska scenen som kommer senare i filmen då alla föräldrar (utan att avslöja för mycket) alla får ge igen, och de är ett par stycken. Annars hade jag inga speciella tankar om filmen, poetiskt och vackert, men ibland går den in i dimman och blir på tok för skum. Rått, brutalt och poetiskt och vackert, lite rörigt dock. Det blir en svag trea. Otroligt att jag finner mig hejandes på folk när de torterar en snubbe, rättvisa?

Perfektion och kunskap gör detta till ett stort konstverk. Stark fyra.

imaculent

Gillar man de två tidigare så gillar man den här. Innehåller - inte helt otippat - en hel del hämnd. Bra tankar runt hämnd - känns det bättre efteråt?

SaltaFia

Jag tycker att den här filmen blir bättre när man kommit hem o låtit den "landa". Den tar upp flera moraliska o etiska frågor, som t ex, vill man som anhörig till ett offer verkligen själv tortera förövaren?Och viktigast, kanske, mår man då bättre?

Frånsett dessa frågor tycker jag att filmen är väldigt snyggt gjord även fotomässigt, med återkommande tema som blodrött, vitt och svart.

Jag har också Oldboy hemma men hade väl lite höga förväntningar på den. Tycker ändå att det är en mkt bra film, men uppskattar mer berättandet i LV. Den stannar kvar i sinnet, och det är ett gott betyg från mig

Biopremiär: 2006-03-17

Hämnarens resa (2002)