Blodets tron

3,8

Handling: Kurusawas version av MacBeth satt i 1400-talets Japan. Washizu och Miki är vassaller till Tsuzuki. På väg tillbaks från en vunnen strid möter de en trollpacka som spår att Washizu kommer att bli länsherre efter Tsuzuki.

År: 1957

Eiko Miyoshi
Takamaru Sasaki
Chieko Naniwa
Nakajiro Tomita

Lyssna på dem två första kommentarena, den sista är bara patetisk. Verkligen storslaget, pompiöst och mäktigt gjort av Kurosawa. Mifune spelar outstanding som vanligt och han får verkligen fram högmodet hos sin karaktär. Som tidigare nämt är den slutliga pilscenen riktigt snygg och väldigt välgjord. Musiken är verkligen också ett stort plus. Storartad underhållning som är ett måste i samlingen.

Blir en femma.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 151220 på plats 222 på IMDb Top250.
Jag älskar Shakespeare. Och det märks att manuset är av sådan mästerlig världsklass. Snyggt och spännande, men stundtals något seg och Mifune spelar ibland över å det grövsta.
Är ej tillräckligt insatt i Kurosawa, så jag förstår inte hur vissa kan se det felfria mästerverket.
Nog den bästa filmen av regissören jag sett hittills. Och helt klart, trots ganska lite samurai-svärdsbruk, är det en av de bästa samurai-filmerna jag sett.

Självklart en bra Kurosawa rulle där Mifune som vanligt briljerar. Tyckte dock att den var något seg i mitten, men vissa scener var riktigt bra, te.x "pil-scenen" 3,5 i betyg.

Blir en femma.

Manfred von Richthofen

Nej nej säger jag! Vilken dålig film!

tie-fighter

Helt klart en av de bästa samt en av de mest genomtänkta filmerna i världen.
Kurosawa och Mifune är två enastående gudar som inte kan göra saker fel. Så här ska en film vara, helt perfekt.

Filmen är svartvit