Ladder 49

Handling: Plötsligt förändras brandmannen Jacks liv och han blir liggande med ett brutet ben mitt i ett brinnande inferno. Hans enda hopp är brandmännen från LADDER 49 som kämpar för att rädda honom. Via sin radio kan Jack kommunicera med sin mentor och brandkapten, Kapten Kennedy. Fångad i eldhavet och med bara några minuters luft kvar i sin syrgastub tvingas Jack att reflektera över sitt liv. Han ifrågasätter också om han har gjort det rätta för sin fru och sina barn, nu när han inte vet om han någonsin kommer att få se dem igen.

Regissör: Jay Russell
Balthazar Getty
Tim Guinee
Kevin Chapman
Jay Hernandez

Jag brukar ha hög tröskel när det gäller amerikanska klyschor, men nu kunde inte ens jag låta bli att fundera över vad filmskaparna håller på med. Att Hollywood bara orkar slänga ur sig denna totalt ointressanta historia med toppskådespelare som ger prestationer som faktiskt inte säger någonting. Vad tänkte regissören? Varför är Travolta med? Varför sån hög budget när manuset är uselt? Jag fattar helt ärligt inte varför den visas på bio!

Man får inga känslor för karaktärerna, tidsspannet i filmen är sanslöst överdrivet och.. ja, filmen saknar hjärta fast det är det den försöker lura oss till att den har massor av. Jag är oerhört förvånad och snopen över att den var så tråkig. Idén är god och brandmännens jobb är makalöst, men i den här äckligt klyschiga historien förstörs allt. En riktig besvikelse!

filmernas härskare

Märkligt att denna lyckas vinna folks hjärtan... för det här var en enda stor, Hollywood-stinkande och brinnande kalkon.

Här får vi beskåda en av USA:s största stoltheter: brandmännen och deras hjältemod. Här försöker filmskaparna visa en storslagen, hjältedådig vardag för en helt vanlig brandman.
Men istället får vi en unken nordamerikanskt hyllning till brandmännens hårda kamp om annat folks överlevnad.
När en "tragisk" final dyker upp i slutet och med Travolta i uniform, blir det hela skrattretande.
Nordamerikanskt är bara förnamnet och det stör jag mig på så oerhört mycket.

För jag bryr mig helt enkelt inte om huvudkaraktären. Jag bryr mig inte om hans hjältedåd. Jag bryr mig inte om historien. Jag bryr mig inte det minsta om skiten.

Dettt är en varning till er som inte sett filmen. Man måste faktiskt börja inse att detta inte det minsta bra...

tjiivans

En riktigt bra film som visar på hur det är att vara brandman och att leva med en brandman. Joaquin Phoenix gör en otoligt bra insats och John Travolta är inte dålig han heller. Jag gillar blandningen av det spända när de bekämpar en brand och det lättsamma när de busar med varandra på stationen. en film som rör en till tårar. Bör ses!

Inte så dålig som jag trodde den skulle vara så en stark 2:a får den.

En intressant och gripande film, med bra skådespelarinsatser. Svag fyra.

En 2+ som film och i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Taglines: A bond forged by fire is never broken. / The fire starts this fall. / Their greatest challenge lies in rescuing one of their own / Everything they know. All that they love. Is what they risk every day.

Detta är en helt ok film definitivt på gränsen att komma upp i betyget 3, men ändå stannar på en stark 2+. Filmen är spännande då det ska vara det, men den är något något för lång och lite seg. Hyllas bör den göras för att den använder ett mkt ovanligt eller kanske tom. ngt nyskapande sätt att berätta filmen på: att växla mellan nutida olycka, som borde vara störst fokus på, och dåtida tidigare liv, som får huvudfokus och för mej blir mindre intressant. Det är just detta som blir för utdraget och mindre engagerande. Vad för handlingen framåt?
Phoenix är bra, Patrick likaså, Travolta kör på lite tråkig rutin och Barrett är riktigt bra som frun till brandman Morris (Phoenix). Delvis höjer skådespelarna filmens betyg helt klart.
Stundtals riktigt snygga och realistiska bränder.
Mycket, mycket bra musik (soundtracket) av Robbie Robertson och hans "Shine Your Light".
Filmen hamnar inte i DVD-samlingen. Detta kan man se om nån gång vid brist på annat, men jag vill det inte spontant. En film som inte tillför något direkt nytt till filmhistorien.

Trivia: The filming of the big warehouse scene caused something of a panic in Baltimore. The fire was visible from I-95 and the Baltimore Beltway, so Good Samaritans kept calling the fire department to report it. So many people called that the fire department ended up calling radio stations to confess that the scene was being filmed and to request that people stop tying up the emergency lines. / As part of a preparation for the movie, Joaquin Phoenix trained for a month at a fire academy and spent another month with the men of Baltimore's Truck 10. He became an "honorary member" and had the same tattoo as the men of the company, a bumble bee wearing a fire helmet with an ax. / Joaquin Phoenix was so afraid of heights before shooting this film that he could not even slide down the 20-foot fire pole. After he finished training he hung off the side of a 20-story building by a single repelling rope.

En bra film. John T och Joaquin göra bra insatser i filmen.

Sallee

En mycket bra film med Joaquin Phoenix. Jag tycker handlingen är mycket bra. Däremot tyckte jag att John Travolta, som annars lyser upp i varenda film jag har sett med honom, i denna är mer tillbakadragen.

En mycket sorglig film, från början till slut höll jag tummarna att Jack skulle klara sig. Absolut är denna en av de bästa filmerna jag har sett.
En solklar 4

Venschla

Den här va väldigt spännande! Och om jag inte skulle sett den med en kompis så skulle jag troligen ha gråtit på slutet...

tosslan

Jag fullkomligt älskar den! En av de bästa filmerna jag någonsin sett. Suverän handling, jätte bra skådespelare och bra och stämningsfull musik. Ett måste att se!