Clash: Westway to the World, The

Dokumentär :

Dokumentär :
3,8

Handling: Arkivbilder och nyinspelade intervjuer med det legendariska punkbandet The Clash's medlemmmar.

År: 2000
Mick Jones
Paul Simonon
Topper Headon

Robert_Eriksson

The Clash är enligt mig ett av de bästa rockbanden som någonsin funnits. De kunde spela allt: Punk, rock, rytm and blues, soul, funk, disco, jazz, reggae, hip hop, ja, precis allt! Och man gjorde det alltid på sitt eget fantastiskt punkiga vis.

I den här dokumentären får vi följa bandet från starten i London 1976 till det bittra slutet runt 1983. Det är otroligt häftigt att se dessa legender berätta om de här åren. Bäst gillar jag Joe Strummer, som med lika stor glöd och attityd som under sina glansdagar, berättar om åren med The Clash. Jag ger utan att tveka en femma till denna underbara dokumentär!

Den 23:e december 2002 avled mycket tragiskt Joe Strummer i sitt hem söder om London, bara 51 år gammal. Jag hörde denna hemska nyhet på radion och minns att jag grät. En stor hjälte hade gått ur tiden.

Eftersom jag inte gillar musiken så var den inte intressant att se. Men gillar man musiken eller tycker att bandet är intressant, så är det säkert en utmärkt dokumentär.

Robert_Eriksson