Syskonen Baudelairs olycksaliga liv

Handling: Tre barn blir ensamma kvar i familjen när deras båda föräldrar dör. Violet är 14 år och intresserad av uppfinningar, Klaus är beläst och Sunny gillar att bita i olika ting. Dessa färdigheter kommer väl till pass, när barnen placeras ut hos avlägsna släktingar.

Regissör: Brad Silberling
Billy Connolly
Luis Guzmán
Cedric the Entertainer
Dustin Hoffman

En otroligt bra film i äkta Tim Burton anda. Scenografin är bland de snyggaste och coolaste jag sett och effekterna är riktigt bra också. Skådespeleriet är inget att klaga på. Jim Carrey är riktigt bra i sin eller "sina" roller, Meryl Streep är otroligt bra och hur rolig som helst på ett tragiskt sätt och Jude Laws berättar röst funkar perfekt, inget att klaga på över barnens skådespeleri heller utan dem är bra dem med. Brad Silberling har verkligen lyckats göra en vacker, tragisk, rolig och underhållande film i som sagt äkta Tim Burton anda, trodde faktiskt det va Tim som hade gjort den först och blev riktigt förvånad när det visade sig att det inte va så. En film att rekommendera verkligen.

Det här är en snygg saga med Jim Carrey som ond och pengagalen greve. Framför allt är det det visuella som är kittlande för storyn känns oftast mer krystad än fantasifull, framför allt emot slutet. För övrigt roligt att se och höra namn som Meryl Streep och Jude Law i en sådan här film. Är ju annars en barnfilm för de yngre, vilket den lider av ur några aspekter, men trean är aldrig i farozonen.

ashkan

Stark trea!

Bra fantasifilm men mer manus tycker jag att det ska vara. Jim Carrey är fantastisk

Account-404

Himla gullig film.

Om ett minus ska dit så är det för att greve Olaf spelas av Jim Carrey istället för Johnny Depp :)

En bra och intressant film med bra skådespelare..

Natanielgullis

En mycket bra film, fin och sevärd.
Dock var flickan Violet en väldigt usel skådespelare.
Hon tryckte ihop läpparna som dock blev osannorlikt.
Svag 3:a för Violets skådespeleri...

Pesole

En rätt så bra film, men tycker den bara är konstig. men den var inte så dålig egentligen.

Nefern

Visuellt tilltalande och god underhållning. Ibland föredrar man Tove Jansson framför Dostojevskij. Onda vs goda, barn vs gamla mm; den har alla komponenter som behövs för att berätta en saga. Det lyckas den med.

Antonlikemovies

Mystisk film.
Ganska så konstig också, Jim Carrey var dock som alltid mycket bra.
En 3a för honom

En underhållande och ganska rolig film. Fungerar att se en gång. Stark tvåa.

Biopremiär: 2005-02-18