Shall We Dance?

Handling: John Clark (Richard Gere) har allt; framgång, pengar och en underbar fru (Susan Sarandon), men saknar gnistan i sitt liv. Varje kväll på väg hem från jobbet fascineras han av en ung, vacker kvinna (Jennifer Lopez) som står I fönstret till en dansstudio. En kväll följer han ögonblickets ingivelse och anmäler sig till danslektioner för att få träffa henne. John upptäcker till sin förvåning att han älskar att dansa, men bestämmer sig för att hålla sin nya passion hemlig. Men hans fru börjar snart misstänka något?

Regissör: Peter Chelsom
Originaltitel: Shall We Dance?
Alternativ titel:Shall We Dance

Anita Gillette
Bobby Cannavale
Omar Benson Miller

tessan81

En film som använder temat dans som symbol för vägen att återfinna livsgnistan när livet bara består av grå vardag, och att se värdet i det man har. Sarandon gör en fin roll, medan Gere och Lopez båda känns lite tama. Tycker att Gere verkar ha gått vilse i roll-åtaganden rätt länge nu...

Savannah

Shall we...puke? Känns en romantisk komedi utan skratt och/eller kärlek fräscht - eller inte? Ni som är (lättroade) fjortisar eller (föga noggräknade) pensionärer, gör ett försök med denna rulle, men övriga: beware! Lopez är skrämmande endimensionell, Gere känns otroligt bortkommen (och tydligen i behov av en paycheck till vilket pris som helst), Sarandons talang är totalt bortkastad på en hopplös roll och övriga agerar bara bara utfyllnad. Inga trådar följs upp, allt blir bara en stor gäspning. En film där ett garnityr av plast är viktigare än mänskliga relationer. SVAG tvåa.

Mycket fin film, en nyinspelning av en av Japans största succéer. Välagerad och mysig. Ett stort plus till Stanley Tucci som ser helt sanslös ut i rollen som den dansante Link i den läskiga peruken. Stark trea!

stilis

En ung kille träffar en ung tjej i danskurs. Killen lär känna tjejen som är danslärare. Killen försöker stöta på henne och det blir inte riktigt som hon har tänkt sig.

En riktigt feel-good film som man inte glömmer i första taget.

Shall We Dance är en sån film, som man ser om igen.

Jennifer Lopez är lika snygg som vanligt. Hon är klippt och skuren rollen som danslärare.

Måste ses!

sara-H

en väldigt bra film som e full med känslor, men lite långtråkig ibland

En 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Taglines: Ibland är den stora passionen bara några steg bort / Step out of the ordinary! / A new comedy about following your own lead.

En film med stort hjärta och den hade nåt upp till svag fyra om det inte vore för en del dåligt skådespeleri (och regi/manus?) från främst Lisa Ann Walter (Bobbie) i mitten. Det kändes bara så ogenomtänkt och orepeterat i jämförelse med den övriga filmen.
Visst kan Gere, Sarandon (kändes lite ovanligt blek) och Lopez (kändes lite endimensionell) såna här roller utantill i princip, men jag gillar filmens budskap och så formligen älskar jag dans. En del humor kommer in då och då från Geres manliga danskursdeltagare. Även Richard Jenkins (fr genialiska TV-serien Six Feet Under) är kul i den något udda detektivrollen - han är en stor del av behållningen bara han.
Jag gillar faktiskt slutet, de sista 15-20 minuterna, mycket bra och där känns det som om nån ambitiöst har tänkt till med manuset. Jag kan verkligen inte hålla med Savannah om det mesta i hennes betygskommentar (!).
Musiken (soundtracket) är mycket bra och måste införskaffas om man gillar dans och/eller bara svängiga rytmer i kombination med några klassiska alster av bl a Dean Martins "Sway", här dock bra framfört av Pussycat Dolls, samt grymt bra smäktande kärleksballad á la Peter Gabriel med "The Book of Love".
Fotot, i främst stadsscenerna i Chicago, är riktigt snyggt måste jag tillägga.
Filmen kan för billig peng hamna i DVD-samlingen min. Handen på hjärtat så är det främst för musikens och den inspirerande dansens skull, vilket ibland är MER än nog.

Trivia: About $4,000 worth of jewelry worn by Susan Sarandon during the filming of the movie was stolen and recovered at murder scene in Winnipeg on 4 July 2003. According to news sources, the jewelry was stolen from a vehicle on the movie set and found in a downtown hotel room. / The filming location was moved to Winnipeg from Toronto because of the SARS "scare" in early 2003.

En litet lyckopiller, med fina klänningar och svängig musik. Den får mig att vilja dansa. Lite väl enkel historia, även om budskapet att få tillbaks livsgnistan är fint. Stark tvåa.

Månsken

En väldigt typiskt amerikansk romantisk komedi på många sätt. Filmen handlar om en man som tar danslektioner i smyg och berättar inget för sin familj. Huvudrollen spelas av Richard Gere och han är bra i sin roll, Susan Sarandon, som spelar Geres fru, är också bra annars tyckte jag att många av skådespelarna var tråkiga och pinsamma. Jennifer Lopez tycket jag inte hade så många repliker vilket jag inte förstod varför men jag kan ha helt fel. Gillar man dansfilmer så visst kan man se denna men det finns betydligt bättre dansfilmer tycker jag.

Regndroppe

Helt ok film

fast jag gillar inte richard gere

den här filmen är en så romantisk film.

Får jag lov? (1996)