Krigarens själ

4,0

Handling: I den Nya Zeeländska slummen lever fembarnsmamman Beth sedan 18 år tillsammans med Jake. Hon är ättling till en förnäm Maorisläkt som skarpt ogillade giftermålet med Jake. Han härstammar från de svarta slavar som britterna hade med sig till ön. Ett statusläge tillsammans med en nedärvd vrede över en stulen identitet och en förlorad kultut allt mer hotar familjelyckan. Passionen till Beth finns kvar, men hans manliga kraftfullhet visar sig allt oftare i uttryck av sparkar och knytnävsslag.

Medan Jake super upp hushållets få slantar kämpar Beth i blindo för att hålla ihop familjen. Men det är först när tragedin inträffar som Beth inser vilken mardröm hon befinner sig i. Endast för att möta sin tuffaste utmaning någonsin: Att vakna...

År: 1994
Mere Boynton
Shannon Williams
Calvin Tuteao
Ray Bishop

En effektfull film, med tunga bilder och tung musik. En skakande film där vi får följa en familjs undergång, bara ont sker i den här filmen, men det får ett bra, ljust slut. Hyfsade skådespelare, i alla fall mycket bra från Temuera morrison som här väldigt bra spelar Jake Heke, mannen med världens kortaste stubin. Det här är som sagt innan ingen film man blir glad av att se, det är en hemsk bild av någon annans verklighet. Filmen har en trovärdighet som jag litar mycket på, filmen fick senare en uppföljare som också var väldigt bra, nästan bättre, men det gör inte den här filmen dålig, den var väldigt bra och får en stark 3a.

Nikita

Skaplig filmatisering av Alan Duffs roman.

vilken underbar film har sett den här filmen tjugo gånger minst vrf vetja jag inte för man glad blir man inte av denna film man ser missär och missär..man blir förbannad ibland och ibland vill man gråta..särskilt slutet och att den inte e hollywood känsla det höjer mycket på betyget och början scenen e riktigt snyggt

En intressant och grym film. Fungerar att kolla på en gång. Svag trea.

Therold

Tung film som säkerligen berör de flesta. Det jag däremot hört är att den inte riktigt håller att se fler än en gång - det finns ju sådana filmer som trots "bara se en gång" kan vara mycket bra. Skådespelarinsatserna och manus är en fröjd. Man bör ha sett denna film.

Nr 96 på min Topp 250. En råstark 4:a som slår en distinkt råsop rakt i magtrakten på tittarna. Filmen i vilket fall som helst.

Taglines: Her only chance for the future is to embrace the power of her past. / A family in crisis, a life in chaos... Nothing is more powerful than a mother's love.

En sådan oväntad underdog den var när den kom denna film. Okända skådisar som slog över en natt (åtmintone pappan [m i Matrix] och mamman). Så jäkla intensiv och fruktansvärt bra film. Grymt utmärkt skådespeleri. Misär i kulturkrockens land är bara förnamnet.

Att denna inte ligger på IMDb Top 250 före/istället för filmer som t ex La Haine är ett mysterium. Ett måste. Se den! Nu!

Trivia: The building used for the interior and exterior courtroom shots is the main office and warehouse in New Zealand for Apple Computer's national distributor. Although the entrance has been remodeled and the reception area totally changed, the small wall tiles seen on the interior walls can still be found in what is now a cupboard under the (now-enclosed) staircase shown.

Savannah

A must-see! En mycket, mycket bra film om Nya Zeelands urinvånare, maorierna, som slits mellan sina gamla traditioner och olika former av missbruk. Ett mycket starkt drama med skådespelare som är perfekta i sina roller. Se den!

MoaKross

Stark fyra till den enda filmen på länge som har fått mig att gråta. Fantastiska skådespelare och sann dramatik. Nu vill jag ha en Maorier!

Krigarens hjärta (1999)