Species II

1,8

Handling: Under en rymdresa till Mars smittas astronauten Patrick Ross av DNA från en rymdvarelse. Åter på jorden börjar han att förvandlas till en fruktansvärd varelse vars hjärna är inställd på en enda sak: Att para sig med kvinnor för att kolonisera jorden med avkommor som är hälften människa och hälften rymdvarelse.

Forskaren Laura Baker och den f.d. legosoldaten Press Lennox kämpar mot tiden för att stoppa Patrick. De använder Eve, en vacker klonad halvrymdvarelse, som lockbete för att komma åt Patrick. Men Eves parningsinstinkt är för stark och hon flyr med Patrick. Tillsammans vill de skapa en ny ras, som betyder människans undergång.

År: 1998

George Dzundza
James Cromwell
Justin Lazard
Myriam Cyr

Dom har tagit sig mycket friheter i den här uppföljaren och hittar på många nya saker på orginalfilmen. Det finns många saker som förstör själv Species konceptet. För det första är hon mänslig i stort sett genom hela filmen förutom när hon blir lite väl brunstig. Själva handlingen som kretsar kring hanen är bara hur löjlig som helst. Och vad är all det det där tentakelliknande grejset som kommer ur väggen och magen? Hur mycket jag än försökte klura kunde jag inte få ihop det. tentakler i väggen? Borde det inte vara en unge i magen? Jaja.. Och slutet var nog ett av dom löjligaste sluten jag sett i någon film. Men filmen innehöll moment som faktiskt gjorde att man orkade se filmen så den får en tvåa. Intressant att Natasha Henstridge, Michael Madsen och Marg Helgenberger fortfarande var kvar. Dom kanske hade hoppats på mer med en högre budget (Filmen måste haft en högre budget med dom specialeffekterna).

storvreten

Närhelst en mindre succe i actiongenren får en uppföljare ska man dra öronen åt sig. Låg budget, massor av nya och sämre skådisar, halvtaskigt manus. Species funkade för att idén var halvoriginell och gänget som jagade varelsen hade flera schyssta namn i listan (Ben Kingsley, Forrest Whitaker). I tvåan är allt som är kvar lite naket, lite pang-pang och ett manus som var hjärndött vid födseln. Man bryr sig inte om vad som händer, skiter i varför det gör det och väntar mest på slutet. Undvik.

gurka__

Den här va bra...ba dåligt att dom skulle föstöra den där knullscenen me att dom där snygga tjejerna skulle typ föda nån j ävla aliengrejj eller va de va...å att de kom ut nå grejjer ur den där killen rygg !! de va dåligt

Species (1995)
Species III (2004)
Species - The Awakening (2007)