Den engelske patienten

Krig:

Krig:

Handling: Andra Värlskriget rasar i Nordafrika. En svårt skadad pilot räddas ur flygplansvraket i Sahara. Hans ansikte är bränt till oigenkännlighet och hans minne är borta. Han väntar bara på att få dö. En ung sjuksköterska delar väntetiden med honom. Under tiden som världen omkring dem långsamt vaknar efter flera års krig kommer hans minne tillbaka...

År: 1996

Hichem Rostom
Peter Rühring
Geordie Johnson

BeckyLou

Trakig film och är väldigt typiskt "Oscars"-aktig. En seg historia och kemin mellan Fiennes och Thomas är obefintlig. En väldigt pretentiös film där enda ljuspunkten är kärlekshistorien mellan Juliette Binoche och Naveen Andrews( Sayid fran "Lost").
Grymt överskattad.

Milla86

Ännu en film om andra världskriget. Här får vi följa vad som händer i Italien och norra Afrika. Många tragiska livsöden och även sådana som slutar ganska hyfsat.

Flera kända skådespelare medverkar och riktigt bra sådana också. Det enda som drar ner betyget till en fyra är att filmen är något seg ibland och onödigt lång.

jätte fin,bra film.förstår varför den fick så många oscar.

disney_älskare

neee,min engelska lärare tvingade oss att se den och ingen av oss tyckte att den var speciellt bra

lindajjj

En av mina absoluta favoritfilmer - den är så vacker och gripande och romantisk och alldeles, alldeles underbar. Jag älskar öknar, jag älskar Ralph Fiennes och jag älskar Kristin Scott Thomas.
Underbart.

filmernas härskare

vackert framfört och berättas genom ett stillsamt och långsamt tempo och innehållet bestod mestadels av soliga minnen.
Mycket långt för innehållet, men flygplanskrash-scenen var klockren och mästerligt filmad.

Robert_Eriksson

En välgjord film som utspelar sig under en mycket intressant tid i historien. Tyvärr tycker jag att de lite löjliga kärlekshistorierna förstör den. Långt ifrån något mästerverk, men klart sevärd.

Lite långtråkig ibland, men ändå gripande. Slutet höjde verkligen upp filmen.