Nosferatu

Handling: Tidig stumfilmsklassiker baserad på Bram Stokers roman om greve Dracula.

En tysk fastighetsmäklare skickar en av sina medarbetare till Karpaterna för att diskutera ett fastighetsköp med den märklige Orlok. Denne Orlok visar sig dessvärre vara en vampyr...

År: 1922
Regissör: F.W. Murnau
Originaltitel: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Alternativ titel:Nosferatu, a Symphony of Horror
Alternativ titel:Terror of Dracula
Ursprungsland: Tyskland
Längd: 01:34, 01:24 (svensk DVD-version)
Ingår i tema: Vampyrer

Guido Herzfeld
Fanny Schreck
Albert Venohr
Hardy von Francois

Murnau var en duktig regissör och i jämförelse med andra stumfilmer så håller den hög klass. Dock inte så jättespeciell idag. Stumfilmer är ingen direkt favoritgenre för mig personligen. En skräckklassiker värd en stark tvåa!

kaj08

Det är alltid svårt att bedöma en gammal stumfilm. Den här filmen är en av de första vampyrfilmerna som spelades in och i den här filmen introducerades flera myter om vampyrer som lever kvar än idag. Filmen finns i olika klippningar, och kanske även med olika ljudinspelningar. I en stumfilm är musiken oerhört viktig, och i den versionen jag tittade på var musiken magnifik.

Skådespelarna gör bra insatser, och åldern till trots så är filmen ganska så kuslig. Personligen tycker jag även det är bra med stumfilmer som inte är så långa, då de annars lätt kan bli sega. Den här filmen har en lagom längd, ca 70 minuter, på den svenska DVD-n som finns.

En film väl värd att se!

I stumfilmer som denna blir soundtracket än mer betydelsefullt för stämningsuppbyggnad och atmosfär. Jag måste på rak hand erkänna att både soundtrack och scenografi fängslade mig totalt. Den flimriga, smått ofokuserade bilden gjorde ett mycket kusligt intryck, och soundtrackets gälla, hetsiga toner skulle ge vilken filmälskare som helst hjärtklappning. Scenen då greve Orlok kikar upp ur båtens lastutrymme gör mig praktiskt taget hysterisk. För en modern publik kan stumfilmer dock vara smått ansträngande att titta på, och i det här fallet ger den ytterst sporadiska dialogen mig intrycket att några pusselbitar saknas för att jag verkligen ska förstå historien.

"Is this your wife? What a lovely throat!"

Trodde att det skulle bli en seg film, men det var underhållande rakt igenom. Det som gör filmen till en rysare är inte själva filmen, utan den här obehagliga stämningen som finns i alla stumfilmer från den här tiden.

Inte alls lika läskig som jag trodde den skulle vara, visst den var säkert banbrytande och läskig när den kom men den håller tyvärr inte idag. En svag 2:a får den.

Eftersom man är van vid dagens vampyrer och filmer med all effekt så är det rätt långtråkigt att sitta att kolla på en stumfilm, men det är ju ändå den klassiska Dracula

nja dette vette katten om detta va så bra..tyckte det va lite kul..för det va min första stumfilm detta..men ja tyckte själva filmen inte va nåt att ha..tråkiga effekter..men va får man av en film från 1922?
en svag 2

torulf

Boken (Dracula av Bram Stoker) var 25 år när den här filmen gjordes. Och boken känns mycket modernare. Dessutom har många friheter tagits i tolkningen av boken. Bara en sådan sak som att de bor i Bremen (mot olika delar av England i boken).
Som stumfilm är den jättebra. Men jämfört med en ny film är den inte det.
Jag vill inte vikta betyg mot ursäkter. En film blir inte bättre för att regissören har ett handikapp. Filmen bedömer jag är värd en tvåa jämfört med andra filmer - nya som gamla, stum som ljud, färg som svartvit.
Att jag ger en film från 1922 en tvåa är därför ett riktigt bra betyg för en stumfilm.

kaj08

En film väl värd att se!

"Is this your wife? What a lovely throat!"

Filmen är svartvit

Nosferatu - nattens vampyr (1979)
Shadow of the Vampire (2000)