Nosferatu - nattens vampyr

Nosferatu - nattens vampyr Köp filmen på CDON

Handling: Fastighetsmäklaren Jonathan Harker besöker den mystiske Greve Dracula på dennes slott i Transylvanien. De ska göra upp om en husaffär, men deras möte blir ödesdigert då greven blir besatt av Harkers vackra hustru, Lucy.

Baserad på Bram Stokers världsberömda skräckroman Dracula från 1897.

År: 1979
Regissör: Werner Herzog
Originaltitel: Nosferatu: Phantom der Nacht
Alternativ titel:Nosferatu - fantôme de la nuit (Frankrike)
Alternativ titel:Nosferatu the Vampyre (USA)
Ursprungsland: Västtyskland , Frankrike
Längd: 01:47, 02:04 (USA)
Klaus Kinski
Dan van Husen
Jan Groth
Carsten Bodinus
Martje Grohmann

Den här filmen var bra. Rätt ruggig, men inte otäck. Stämningen har de verkligen lyckats få till.

Bra filmatisering av den kända historien, dock är orginalet vassare av Murnau. Klaus Kisnki är verkligen perfekt som Greve Dracula och Ganz spelar ut hela sitt register. Herzogs vision angånde kontrasten mellan ljud och bild är verkligen storslagen. Rekomendation.

Inte lika bra som orginalet, men den är ändå hyfsad. Ganska spännande.

Horror Forever

Jag hade inga förväntningar alls av denna film, eftersom jag visste att den var gammal och jag hade bara sett en vampyrfilm tidigare ("Dracula 2001" från 2000). Jag konstaterade snabbt att det var ganska svårt att jämföra de två filmerna, på grund utav att det skilde 21 år i ålderskillnad mellan dem… Jag blev varken imponerad eller besviken. Filmen har trist handling och skrämmer nog mycket få personer, men det är ändå något som jag gillar i den…

En 3: a i betyg!

Molina

En skakig 3a till den här filmen. Det blir nästan missvisande att vampyren och vissa andra har namn från Bram Stokers bok, för storyn är så radikalt annorlunda att det är löjligt att säga något annat än "löst inpirerad av"... Den är estestiskt snygg ibland och Klaus Kinski är en grym vampyr. Men i övrigt är den seg, blek och träig. Trista skådespelarinsatser. Inget drama, våld eller blod. Den hade kunnat bli bättre, och det är sorgligt. Fortfarande bättre än de flesta moderna vampfilmer.

die_hard

långt från ettan men bra e den

struwe

Bra Dracula film baserad på Bram Stokers Nosferatu.Tror den är rätt lik orginalromanen.tyckte den var trist när jag såg den första gången men har ändrat mig nu.ganska bra stämning och gillar man dracula bör man nog se denna tror jag.Klaus Kinski lika galen som vanligt

Nosferatu (1922)