Ghostbusters - spökligan

Handling: När universitetet reducerar den parapsykologiska avdelningen, bildar forskarna dr Venkman, dr Stantz och dr Spengler firman "Ghostbusters", som specialiserar sig på att utrota övernaturliga plågoandar. Den förtrollande Dana Barret upptäcker att hennes kylskåp är ingången till den andliga världen,och jakten sätts igång för våra hjältar. Plötsligt står de ansikte mot ansikte med en gammal ond kraft, som gör vad som helst för att få Manhattan att bli ett rent helvete.

År: 1984
Regissör: Ivan Reitman
Originaltitel: Ghostbusters
Alternativ titel:Ghost Busters (alt. stavning)
Ingår i tema: Spöken

Slavitza Jovan
Michael Ensign
Alice Drummond

Copyright Columbia Pictures

"Ett av de bästa soundtracken genom tiderna, en av de snyggaste omslagen och en otrolig Murray."

Grymt underhållande film med en otroligt rolig Murray. Detta kan tyckas vara larvigt redan från första början, men riktigt så blir det aldrig, för skådisar som Bill Murray och Dan Akroyd har en humor som aldrig blir särskilt larvig, den håller sig på en styv lina och är rolig hela tiden. De är verkligen perfekta i sina roller.

Det man verkligen inte kan släppa efter flera år av den här filmen i bokhyllan är den grymma titel-låten, den fastnar redan första gången man ser filmen. Detta är ju ren humor och därför blir det aldrig särskilt seriöst, och absolut inte läskigt, det ska man inte tro heller.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4

Nej detta är ren humor som jag verkligen skrattar åt, jag har alltid tyckt om den här filmen och älskar den verkligen, det är värt en femma, helt klart.

"Lets show this pre-historic bitch how we do it downtown!"

Agneta 78

En rolig och underhållande film med bland annat Weaver i en av rollerna, fast att kalla den skräckkomedi tycker jag är fel. Den är ju enbart rolig...

Nikita

Denna film tyckte många säkert var häftig, när den kom; det tyckte även jag, då jag var yngre.
Men nu tycker jag faktiskt att filmen, och själva idén, är ganska fåniga.
Men jag ger den en trea, för den kan vara ganska kul att se på.
Gillar också filmmusiken av Ray Parker Jr., ja mycket av den musik som gjordes under åttiotalet, förresten.

Väldigt ojämn växelvis rolig och underhållande växelvis kalkon tyvärr mest det senare -2 både som film och i sin egen gengre

En bra film, kul var den med. Me bra skådespelare..

rolig och helt okej, eftersom man är så van vid dagens effekter så är effekterna i denna skit men det är ju kult :)

anddav507

Riktigt snygga effekter.
Bra skådespelare.
Sjyst ledmotiv.
Men mot slutet av den här roliga komedin känns det som om specialeffekterna tar över, och man får svårt att förstå allt som händer.
Mellanfyra, ska definitivt se den igen, kanske förstår slutet lite bättre då ;)

jag har inte sett den på ett tag men vad jag minns så är den bra

Gillar Ghostbusters jag *hihi*. Men gillade mest dom filmerna när jag va mindre, men ja...Får en stark 3:a

Ghostbusters 2 (1989)
Ghostbusters (2016)